Kan men een destilleeropstelling maken zonder koper?

Genoeg destilleeropstellingen maken gebruik van buigzaam koper.
Is het mogelijk om dit ook met bijvoorbeeld een plasticbuis te doen? Zo nee, waarom niet?
Een andere buis, ene die gewoon te koop is bij de doe-het-zelf-zaak, is ook prima.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel materialen geven stoffen af aan voedsel, met name als ze verhit worden of bijvoorbeeld in contact komen met middelen als sterke concentraties alcohol.
Plastic bijvoorbeeld, dat kan je zelfs proeven.
Ijzer gaat roesten, dat ga je snel zien. Je zou daarnaast kunnen zeggen, dat als het zou kunnen, de illegale stokers die het voor het geld doen dat allang uitgevonden zouden hebben. Daarnaast wil je een materiaal dat zeer goed energie doorgeeft. Daarom meestal koper en geen rvs. Glas kan ook, maar nogal breekbaar en nog duurder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jackd
Er zijn zat distilleerders die RVS gebruiken
kijk maar eens op deze site:
http://www.istill.eu/#!base/odyhw doen niet anders dan nieuwe ketels bouwen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ziet er mooi uit.
Rvs kan zeker en heeft ook voordelen.
Rvs is echter weer lastig te bewerken, zelf er een goeie destilleer opstellingen van maken lijkt me moeilijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jackd
kijk maar eens op de link die ik onder t antwoord heb gezet, de handige boys maken hele mooie dingen, ook van RVS. Maar als je praat over echt mooi, dan kunnen ze van koper ook mooie dingen kloppen, heb pas in Roemenië nog een heule mooie ketel gezien :-)

Het beste antwoord

Het licht eraan wat je wilt gaan destilleren.
Als je een gefermenteerde suikeroplossing tot een borrel wilt promoveren, moet je zeker niet met plastic bezig gaan.
Je kunt verschillende producten wel gebruiken oa:
Glas zoals vroeger in 't scheikunde lokaal
koper
RVS

als het inderdaad je bedoeling is om een lekker borrel te maken kijk dan eens op de link, gaat er een wereld voor je open.

Weet dat het destilleren tot alcohol is verboden! Tenzij je een goedkeuring van de douane hebt, en accijns betaald

Toegevoegd na 2 minuten:
op je vraag waarom geen plastic,
als het jou gaat om alcohol, die wil je niet in aanraking hebben met kunststof.
ten tweede kan door de hoge temperaturen, waterdamp 100 graden de buis smelten, of vervormen

Toegevoegd na 51 minuten:
en licht eraan moet natuurlijk, ligt eraan zijn