Bestaat er ook bier zonder bubbels?

De bubbels (CO2) ontstaan door het productie proces. Nu heeft wijn in beginsel ook 'last' van bubbels (champagne) maar vaker worden die bubbels eruit gehaald om wijn te krijgen.

Nu zal die wijn op zich goed smaken en misschien zelfs beter dan met bubbels. Maar smaakt bier zonder bubbels niet of wat is anders de rede dat er dat niet is of in ieder geval niet vaak tegenkom?

8 jaar geleden
in: Dranken
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wilde eerst zeggen dat ik vermoede dat koolzuur toegevoegd werd, maar de vork zit iets anders in de steel: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html
Koolzuurverzadiging onder druk In professionele brouwerijen wordt de nagisting uitgevoerd in gesloten vaten waarbij de druk in het vat via regelbare ventielen oploopt tot een ingestelde druk (meestal 0,3 - 0,4 bar). Hierdoor krijgt het bier een gewenste hoeveelheid koolzuur zonder dat er koolzuur toegevoegd hoeft te worden. Tevens wordt het koolzuur daardoor beter gebonden.
Door middel van tegendruk wordt voorkomen dat er koolzuur ontwijkt bij het overpompen en bottelen. De hoogte van de koolzuurdruk wordt zodanig ingesteld dat er geen problemen ontstaan bij het afvullen en tappen van het bier en er toch voldoende koolzuur aanwezig is voor een goede schuimvorming (4). De druk in het lagervat wordt dus afgestemd op fustbier. Flessenbier (zonder hergisting op de fles) wordt vaak voorzien van extra koolzuur dat gewonnen is tijdens de hoofdgisting. Op bezoek bij schoonouders in Litouwen drinken we ook bier met veel minder bubbels(koolzuur) dan je hier in Nederland in de winkels tegenkomt. Moest er eerst aan wennen, maar het drinkt uiteindelijk veel prettiger. Let wel dit is niet geheel zonder bubbels. Ik denk dat vanuit marketing oogpunt bier zonder (of met minder) prik slecht zou verkopen in Nederland. Men zou denken dat het dood is, oud is of zal net als ik even moeten wennen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het bier door zou laten gisten totdat alle gist dood is gegaan in de alcohol, stopt het gisten, en ook de CO2 productie.
Het fermentatie wordt bij de bierproductie dus vroegtijdig stop gezet, anders krijg je bier met het alcohol percentage van wijn, tot maximaal 15%
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@theo: of er is simpelweg niks meer voor het gist om om te zetten.
15% krijg je alleen als er genoeg suikers zijn om om te zetten.
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/gestopte_vergisting.html
Eerste stukje "Wel of niet gestopt" lezen, dan weet je meteen dat het gisten niet "gestopt" wordt, maar dat het stopt omdat de suikers op zijn.
Ook leuk voor de vraagsteller, want doe je hier iets fout dan krijg je bier met teveel bubbels en daar zijn de meeste flesjes niet voor gemaakt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Mijn eerste reaktie bij het lezen van de vraag was: ja natuurlijk ! Laat een flesje open staan en het slaat vanzelf 'dood'. Maar lekker is het dan niet meer. De uitleg bij je vraag geeft er echter een hele andere draai aan en maakt dit een echte 'goeie vraag', vind ik. (plus)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik drink zelf geen bier, maar je zou kunnen proberen een tropenpilsje in te schenken. Glas heel schuin houden en langzaam het bier inschenken. Je hebt dan geen schuimkraag en het koolzuur werkt minder en er wordt beweerd dat je er minder gauw dronken wordt. Dit komt van de mariniers vandaan, maar ik weet niet of het een fabel of een feit is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
vroeger was alle bier "plat" bier werd al gemaakt 4500 jaar voor Christus in Mesopotamië en dat ging niet onder druk ... vroeger schepte ze je bier gewoon plat uit een vat

Antwoorden (1)

Het platste bier dat we kennen en dat ondanks zijn platheid erg lekker en fris is zijn de Belgische Geuzebieren.
https://historiek.net/geuze-het-enige-niet-gebrouwen-bier-ter-wereld/14204/