Hoelang blijft whiskey houdbaar in een karaf?

Ik vind het mooi staan en het is ook nog eens lekker!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
6.2K

Antwoorden (2)

Als de fles al open is geweest en een deel van de inhoud eruit is uitgeschonken, zal een deel van de vluchtige componenten die zijn gevormd tijdens distillatie en lagering, verdampen en in de lege ruimte van de fles komen. Daardoor gaan de fijne nuances van de Whisky verloren. Naarmate er minder drank in de fles zit en er meer lege ruimte ontstaat, wordt de verhouding lucht/drank ongunstiger. Het verdampen van de vluchtige verbindingen betekent dat de drank vlakker en flauwer gaat smaken.

Er bestaat geen officiële verstrijkdatum voor de houdbaarheid van een geopende fles Whisky, als richtlijn kunt u aanhouden dat een halfvolle fles Whisky ongeveer 3 jaar houdbaar blijft. Daarna is de Whisky absoluut nog wel te drinken maar zal deze van wat mindere kwaliteit zijn, gebruik deze dan voor bijvoorbeeld het koken.
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Een fles is iets anders dan een (open) karaf, lijkt mij. Geldt wat je schrijft over een fles ook voor karaffen?
Erna55
8 jaar geleden
Een karaf zonder stop zal de alcohol sneller laten verdampen.
Een karaf met stop zal vergelijkbaar zijn met de fles.
Erna55
8 jaar geleden
https://www.bol.com/nl/p/karaf-voor-sterke-drank-oa-whisky-sherry-brandy-cognac-etc/9200000046410077/?Referrer=ADVNLGOO002035-G-23509440617-S-69259941884-9200000046410077 Vierkante glazen karaf met design op de dop en karaf. Ideaal om je favoriete whisky of andere drank in op te slaan.
Antoni
8 jaar geleden
Dank voor je reacties!
Indien je whisky in een karaf schenkt zal hij ook niet snel bederven. Een half gevulde karaf houdt het wel zo'n 3 jaar, maar is dan niet echt meer lekker drinkbaar. Je kunt hem eigenlijk dan alleen nog goed gebruiken in een gerecht of saus.
In een karaf vullen, kan je hem dus het best doen als je hem over het algemeen binnen 2-3 maanden leeg hebt.

Je hebt inderdaad mooie whisky karaffen en gevoelsmatig drinkt het ook lekker, want het oog wil ook wat!
Het probleem is echter dat je een karaf vaak in de woonkamer neerzet zodat je hem ook ziet. Dit is dan ook het probleem... zonlicht en temperatuurschommelingen zijn funest voor de kleur, smaak en de geur van whisky.

Zet de karaf dan ook in een donkere kast. Is de kast relatief koel, dan kan het gebeuren dat de whisky enigszins troebel/ vlokkig wordt. Dat zie je ook bij olijfolie die koel bewaard wordt en dit is terug te voeren op de vetten die afkomstig zijn van de houten vaten waarin de whisky gelagerd wordt. Bij lage temperaturen kunnen die een vaste vorm aannemen.
Zet daarom een koel gelagerde fles een tijdje warmer op kamertemperatuur, zodat de kleur weer helder zal worden als je dit belangrijk vindt.

Uiteraard is het ook van groot belang dat de dop van de karaf een soort van rubberen afsluitring heeft. Kristal op kristal sluit nooit goed luchtdicht af en dat is wel een vereiste! Hoe leger de karaf wordt, hoe meer ruimte vrij wordt boven de whisky. In deze ruimte zal alcoholdamp ontstaan, die onttrokken wordt aan de whisky. Zodra je de karaf (of fles) opent, zal de damp ontsnappen en de whisky zelf zal dus steeds meer geur en smaakstoffen verliezen. De kwaliteit zal er dus van achteruit gaan.
Naarmate de karaf leger wordt, zal de drank flauwer en vlakker gaan smaken.

Kleine restjes kan je dan beter in een klein flesje doen, zolang hij nog goed te drinken is. Anders kan je er beter mee koken.
amc
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Als de karaf toch niet "in het zicht" mag staan, kan je de whisky/whiskey dus beter gewoon in de fles laten, lijkt mij, en misschien alleen dat deel even in een karaf doen dat je binnen een paar dagen zal opmaken.
amc
8 jaar geleden
Sommigen hebben een barkast en die heeft vaak een niet glazen deur voor het bar vak. Dán kan je hem dus ook in de karaf laten, staat ook wel mooi als je het vak opent (heeft vaak een spiegel). Anders is het inderdaad beter om hem alleen in een karaf te doen, als je ervan wilt genieten en de whisky er niet al te lang in hoeft te staan. Uiteraard is het ook een optie om dit te doen als je bezoek verwacht en hij op tafel komt te staan.