Welke absint is goede absint?

Mijn vader had het er eens over dat hij graag absint wil proeven, echter is hij niet iemand die voor zichzelf alcohol gaat kopen dus ik wil het als verjaardagscadeautje geven.

Maar welke absint is nou de "typische" goede absint voor een leuke prijs?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
6.1K
Amadea
8 jaar geleden
Hier staan een heleboel tips en wetenswaardigheden: http://nl.wikihow.com/absint-drinken
fremar
8 jaar geleden
Op volgende site is er veel keus ook qua inhoud en prijzen:
http://www.drankgigant.nl/sterke-drank/absint.html Bronnen:
- http://www.drankgigant.nl/sterke-drank/absint.html

Het beste antwoord

Wil je echt een goede absint, die niet bitter smaakt ga dan voor een gedistilleerde absint. Na het distilleren blijven namelijk de bittere stoffen achter. De basis bestaat immers uit anijs, venkel, kruiden en het zeer bittere alsemkruid. Daar komt ook de naam vandaan...'absinthos' is het Griekse woord voor ' zonder zachtheid' dus onaangenaam bitter.

In absint hoort echter geen suiker te zijn toegevoegd in het distillaat, je doet hooguit een schepje erbij met wat water in het glas dus...staat op het etiket dat er suiker is toegevoegd, dan is het al geen echte.

Neem ook geen fles met een fluorescerende groene kleur...dat is een kenmerk van toegevoegde kleurstoffen. Na het distilleren is absint vrijwel kleurloos. Een groene variant wordt verkregen door er na het distilleren een extract van in verdunde alcohol geweekt plantenblad aan toe te voegen. Dit extract zal in de fles, door de invloed van warmte, licht en lucht een herfstachtig groene kleur geven.

In Nederland is een kleinschalig bedrijfje in de groene Betuwe dat op authentieke wijze absint distilleert en wel uit puur natuurlijke grondstoffen. De distilleerder kweekt zelfs een deel van de kruiden zelf. Naast de basis zelf, maken ze het plantenextract door allerlei kruiden, zaden en wortels in 96% pure alcohol te laten weken en als er genoeg smaakstof is vrijgekomen het geheel te distilleren in een gasgestookte koperen alambiek. Dit is een distilleertoestel dat niet continu werkt, maar steeds weer gevuld wordt met de te destilleren vloeistof.

Dit bedrijf...'Akveld' genaamd, maakt twee varianten absint, namelijk de artisinale absinthe 'blanche'(helder) en de 'verte' (groen). De 'verte' wordt hier dus gekleurd door zuiver plantaardige middelen waaronder het bladgroen van de Roomse alsem zich bevindt. Omdat chlorofyl dat van blad afkomstig is, gevoelig is daglicht invloed, is het in een groene fles gebotteld.
Omdat zij de absint niet filteren vanwege de smaakafgifte, zal er op de bodem wat bezinksel aanwezig zijn. Uiteraard kan je dat beter niet mee schenken bij het laatste restje uit de fles.
Akveld's artisinale absinthe zal in de meeste slijterijen wel te koop zijn, zij zijn een gerenommeerd bedrijf bij de slijters. Zij zijn de enigste in Nederland die absint op de authentieke wijze destilleren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb in de naam een klein foutje gemaakt...het moet zijn ' Akvedl'.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hmmm....toch niet AKVELD dus toch...sorry ,,,,;-)
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je doelt op deze?
http://webshop.akvelds.nl/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
goede absinth is in nl niet te verkrijgen, ga hier voor naar polen of 1 van de baltische staten daar ligt het percentage absinth hoger dan in Nederland toegestaan.
amc
8 jaar geleden
Ben@; Ja, die bedoel ik. Lees dit eens als het je intresseert;
https://degroenefee.nl/?age-verified=0f18c4b68d
amc
8 jaar geleden
http://www.drankgigant.nl/sterke-drank/absint/absente-ontdekkings-box-lepel.html Misschien ook een leuke optie, omdat het een cadeautje moet zijn. De lepel zit er meteen bij, want die heb je vaak wel nodig om er water over een suikerklontje bij te kunnen druppelen.
De Franse absint is ook altijd goed en stel dat hij het helemaal niet lekker vindt? Dan zit je met een (bijna) halve liter fles! In de cadeaubox zitten 4 verschillende kleine flesjes en wellicht zit er dan misschien een tussen die hij wel lekker vindt? ;-)