Waarom wordt thee geschonken in een doorzichtig glas en koffie niet?

Als je een thee besteld in een cafe is dit in een doorzichtige mok en bbbbij koffie doen ze dit niet. Waarom is er dit verschil?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
9.8K

Het beste antwoord

Daar zijn meerdere redenen voor:
- thee geeft in kopjes moeilijk te verwijderen bruine aanslag; in glas gebeurt dat niet;
- thee blijft in een glas langer heet dan in een kopje;
- in een glas kun je beter zien of de thee al sterk genoeg is om het zakje eruit te halen;
- koffie lijkt in een glas veel sterker dan in een kopje, het is moeilijker om de juiste hoeveelheid melk erbij te doen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als eerste een juist antwoord. +
escape
8 jaar geleden
Dat vloeistof in een glas langer heet blijft dan in een kop *kan* gewoonweg niet kloppen. Er wordt immers makkelijker infrarood uitgestraald dan bij een kop. Een ander verhaal zijn dubbelwandige glazen, maar die vind ik eigenlijk tegenvallen.
Amadea
8 jaar geleden
Toch is het wel zo. Er bestaan van die wijde theekoppen (http://4862.static.securearea.eu/Files/3/4000/4862/ProductPhotos/Large/8170111.jpg ), waarin de thee echt snel afgekoeld is. Het glas zelf wordt door het kokende water ook heet, en daardoor blijft het geheel echt langer op temperatuur.
escape
8 jaar geleden
Porselein wordt ook even heet als de thee. Ik wil wel eens zien wat er gebeurt in twee bekers/glazen van dezelfde afmeting en vorm. Ik denk dat de porseleinen mok dan langer warm blijft. Dat vraagt om een simpel proefje!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Porselein drinkt ook veel fijner dan aardewerk of glas, maar dat is een andere kwestie! :))

Andere antwoorden (2)

Wat ik zo snel kan vinden is:

-theeaanslag makkelijker weg te wassen van glas
-temperatuurafgifte (thee zou warmer blijven in glas)
-zien van sterkte
-duidelijk verschil tussen koffiekoppen
-gewenning, iedereen verwacht een theeglas, dus cafe's geven jou een glas
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor de toevoeging van 'gewenning', aangezien dat misschien wel de belangrijkste factor is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens drink ik thee meestal uit een (enorme) mok. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als ik het niet verwacht, krijg ik het niet? Ik drink nooit uit een kopje en ook niet uit een glas, Geef mij maar een beker, maar dan wel van porselein.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52
Het gaat niet om jou of mij, maar de gehele publieke opinie. Jouw/mijn wellicht afwijkende voorkeur is niet van belang. Ik drink ook altijd uit een beker. Omdat ik niets anders heb. Ja glazen voor melk/frisdrank. Ik heb dan weer een ontzettende hekel om melk uit een beker te drinken. Iedereen in mijn antwoord, zou beter als "de meeste mensen" kunnen worden geformuleerd. Zoals dat vaak het geval is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tomaat
Dat begrijp ik. Als je nagaat dat ik wel theekopjes had en theeglazen zelfs, maar dat is niks voor mij en zo ken ik meer mensen.
Melkglazen heb ik ook, wel zo prettig drinken. Zoals je zegt, het gaat niet om jou of mij, maar ik geloof eigenlijk dat de tijd van de theeglazen voorbij is.
Thee is een heldere, doorzichtige drank. Kijk maar eens door een kop thee naar een kaars. Daar wordt je vrolijk van. Daarnaast wil de een sterke thee, de ander slappe en weer een ander er precies tussenin. Dat kun je beter zien in een glas.
Koffie is een vrijwel ondoorzichtige drank, daardoorheen kun je die kaars toch niet zien. Al helemaal niet als je er melk doorheen roert. Tevens kun je aan de kleur van koffie nauwelijks zien hoe sterk hij is.
Overigens wordt koffie soms ook in een glas geserveerd, maar dan latto machato of cappuchino. Dan zie je in je glas hoe melk, melkschuim en koffie in laagjes in je glas zitten. Daar wordt je wel weer vrolijk van.