hoe heet methode lege wijnglazen dragen?

Lege wijnglazen
Lege wijnglazen serveer je als volgt (wanneer je rechtshandig bent). Spreid de vingers van je linkerhand. Pak wijnglazen en keer ze om, schuif de voet van elk glas tussen je vingers, zodat ze goed achter je vingers klemmen. Vervolgens schuif je tussen je vingers zoveel wijnglazen als je kan, het ligt er hierbij aan hoe groot je handen zijn. Eventueel kun je nog een wijnglas plaatsen bovenop de voet van de andere omgekeerde wijnglazen. Deze klem je dan vast met je duim.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Antwoorden (1)

De methode van het dragen van zoveel mogelijk lege, schone, wijnglazen wordt gebruikt bij het tafeldekken (de mis-en-place) en heeft geen speciale naam.

De officiële methode van het transporteren van de glazen tijdens de mis-en-place is als volgt:
De glazen komen met de voet tussen de vingers van de linkerhand, met de kelk naar onder. Het eerste glas tussen duim en wijsvinger, het tweede glas tussen pink en ringvinger, het derde glas tussen wijs- en middelvinger, maar wel zo dat de voet van dit glas onder de voet van het eerste glas zit. Het vierde glas komt dan tussen midden- en ringvinger, met inachtneming van de opmerking over de voet van het glas. Rekening houdend met de resterende vrij ruimte tussen de vingers kunnen er nog een paar glazen bijgeschoven worden.