Een fles rosé wijn van 75 cl en 10 procent alcohol in, met hoeveel biertjes komt dit overeen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel gewoon een fles rosé wijn van 75 cl van 10 graden. Op de fles rosé wijn staat "10%", dus ik naam aan dat in die rosé wijn fles dan voor 10 procent alcohol inzit zeker? ... Met hoeveel biertjes komt die fles rosé wijn dan overeen (het is een 75cl fles en op de fles staat 10 % alcohol)"

Toegevoegd na 2 dagen:
EXTRA///////////////////////////

Stel dat één persoon zo'n 2 flessen rosé wijn opdrinkt, hoelang moet hij dan wachten alvorens terug de wagen in te kruipen? 14u00 DRINKEN , 19u00 TERUG IN WAGEN.
Gewicht: 100 kg, man

Is 's avonds 19u00 dan voldoende om terug met de wagen te vertrekken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
27.1K

Het beste antwoord

Als je met graden het percentage bedoeld, kom ik op de volgende berekening.

75 cl rosé á 10% alcohol bevat 7,5 cl. alcohol.

Bier bavat doorgaans 5% alcohol dus een liter bier bevat 5 cl. alcohol. Hieruit volgt dat je 7,5 / 5 = 1,5 liter bier nodig hebt om op het zelfde alcoholgehalte uit te komen.

!,5 liter bier is bij een tapje van 200 ml (20cl) = 7,5 tapjes.
Proost!

Toegevoegd na 18 minuten:
N.a.v. reacties, nog de volgende toevoeging:
Het gevraagde komt m.i. overeen met 1,5 liter bier á 5%
Om het aantal glazen te berekenen wat per district kennenlijk verschilt, zou je de inhoud 150 cl (in dit geval) moeten delen door de inhoud van het glas (ook in cl.)

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik zie dat je vraag inmiddels gewijzigd is en het woord graden door procent is vervangen. Nu klopt de aanhef van mijn antwoord niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een verschil in de antwoorden
de éne zegt 7,5 (henkjan) en de andere 6,8 (beemertjes) wie heeft nu gelijk? een biertje is in belgie een glas bier van 25 cl met 5 procent alchol in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is de berekening toch makkelijk 150 cl. gedeeld door Belgische tapjes van 25 cl.resulteert in 8 Belgische tapjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de toevoeging van mijn antwoord. Het is in jouw geval 6. Het ligt er helemaal aan hoeveel bier er in een glas gaat. Als je een pul bier (5%) neemt (50 cl) ben je er al na 3 glazen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Beemertje, Dacht ff dat je mijn kop wilde afbijten. Misschien handig om FF @.... henkjan oid te vermelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Henkjan
Ik zou niet durven met zo'n avatar. Mijn eerste reactie was @vandaag Maar even back to the point, 150 cl / 25 cl = 6 tapjes. Wil echt niet je kop afbijten maar wanneer je 8 tapjes van 25 cl neemt, heb je in totaal 2 liter (200 cl) getapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Beemertje83:Sorry, moest natuurlijk 6 zijn! Was kennenlijk even de tel kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Henkjan, teveel biertjes zeker, dan raak ik ook de tel kwijt...

Andere antwoorden (5)

10% alcohol op 750 gram wijn geeft 75 gram alcohol per fles.
Als je 4,5 glazen wijn uit een fles schenkt, bevat ieder glas dus 75/4,5 = 16,6 gram alcohol.

Een glas bier van 200 gram (0,2 l) bevat 6% alcohol.
Dit resulteert in 12 gram alcohol per glas.

Een glas wijn komt in deze berekening overeen met ongeveer 1,5 glas bier.

Toegevoegd na 1 uur:
Een fles Rose komt overeen met 75/12 = 6,25 biertjes.
Als er 5% alc in het bier zit wordt dit 7,5 biertjes.
Als je grotere glazen bier drinkt gaat het aantal biertjes weer naar beneden..
Proost

Toegevoegd na 1 uur:
In dat geval zit er 12,5 gram alc in een glas Belgisch bier. In de fles Rose 75 gram.
Dus 75/12,5 = 6 glazen heerlijk Belgisch bier.

Toegevoegd na 3 dagen:
Je mag niet deelnemen aan het verkeer (ook niet op de fiets) bij een bloedalcoholgehalte van 0,5 promille en hoger. Dit percentage wordt bereikt na het drinken van ongeveer twee glazen alcohol binnen een uur. Voor bestuurders die het rijbewijs korter dan vijf jaar hebben, geldt een promillage van 0,2 en hoger.

Het drinken van een alcoholhoudende drank heeft invloed op de waarneming, het reactievermogen en de concentratie. Na een paar glazen alcohol ben je minder alert op wat er links en rechts van je gebeurt (de zogenaamde tunnelblik). Veel mensen denken dat ze best nog wel kunnen rijden met een paar glaasjes op. Maar de feiten zijn:

Na twee á drie glazen vermindert altijd het reactie- en concentratievermogen. Het effect is bij iedereen gelijk, ook al voel je niets, ook al zou je elke dag drinken.
Vier à vijf glazen verdubbelen de kans op een ongeval.
Bij acht à negen glazen is de kans op een ongeval zeventien keer zo groot.
Jaarlijks worden 35.000 mensen betrapt op het rijden onder invloed.
Alcohol in het verkeer heeft ongeveer 250 doden en 3500 ernstig gewonden per jaar tot gevolg. Het werkelijke aantal doden wordt geschat op het dubbele: 500 doden per jaar!
De ernstige alcoholongevallen komen het meest voor in de nacht van vrijdag- en zaterdag tussen 22.00 en 4.00 uur.
De lever doet er 1½ uur over om één glas af te breken. Acht glazen = 8 x 1½ uur, dat betekent twaalf uur onder invloed van alcohol.

De vijf uur in je voorbeeld is dus veel te kort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus met hoeveel biertjes komt zo'n fles van 75 cl rosé wijn dan overeen van 10 procent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een glas bier in belgie is STEEDS 25cl en STEEDS 5% of minder (4.9). Dus vanuit gaande dat 1 biertje van 25 cl 5 procent alcohol bevat, met hoeveel biertjes (van 25 cl en 5 procent alcohol) komt 1 fles rosé wijn overeen (75 cl en 10 procent alcohol)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is nu eens duidelijke taal +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan dan te bedenken dat ik en geen roé en geen bier drink.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent nooit te oud om er aan te beginnen. Een roseetje is best lekker op zijn tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je gezien hoe jong ik ben.
Drink al 50 jaar een jenevertje en mijn neus ziet er nog steeds goed uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik. Dan kun je ook wel eens een glaasje rose proberen. Maar wat mij betreft hou je het lekker bij je jenevertje. Daar is ook niks mis mee.
Proost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij kan goed rekenen zeg! Maar als antwoord is het onvoorledig.
Het is natuurlijk afhankelijk van het alcoholpercentage van het bier, ik ben uitgegaan van een percentage van 5% (alcoholpercentage van pils).

Om hetzelfde volume alcohol te krijgen, heb je dus 1,5 liter bier nodig (0,75*10/5). (Volume fles wijn*alcoholpercentage wijn/alcoholpercentage bier)

In een fluitje gaat 0,22 liter, in een vaasje over het algemeen 0,33 liter.

Antwoord (afgerond op 1 decimaal):
Fluitjes: 1,5 / 0,22 = 6,8
Vaasjes: 1,5 / 0,33 = 4,5

Proost!

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer je uitgaat van een pilsje met 5% alcohol van 0,25 liter.

1,5 / 0,25 = 6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4 a 5 flesen heerlijk helder pils van 5procent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de horeca rekent men vaak in glazen.
Een borrel is klener dan een biertje maar bier zit in een groter glas.
Voor de norm 0,05% (een half promille) staan twee glazen.
Mogelijk dat als je meer drinkt dat het ene een andereuitwerking zal hebben maar voor rijden ben je dan toch al over de schreef.
Grofweg zou ik zeggen 5 tot 6 bier (fluitje of amsterdammer) Vanzelfspekend weer anders als een pul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het alcoholpercentage van 10% op 0,75L staat gelijk aan 5% op 1,5L.
Kortom,3 halve liter pullen.