Wat is het effect van zoetjes in je wijn doen?

Ik heb een kennis en die vindt haar wijn niet zoet genoeg, dus die doet altijd 2 zoetjes in een glas rode wijn. Lijkt mij niet meer te drinken dan die zooi, maar heeft het ook (neven) effecten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik ook wel benieuwd naar, suiker verhoogt de alcohol lichtjes, ben benieuwd wat aspartaam doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kennis weet in ieder geval hoe ze een goede wijn moet verpesten en er lijkt mij ook wel iets mis te zijn met haar smaakpupillen. Jak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die wijn komt zeker uit een karton verpakking? Ze kan beter zoete limonade gaan drinken, want op deze manier verpest je de wijn, die moet gedronken worden zoals die bedoeld is. Zoetjes horen thuis in de koffie, niet in wijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet haar eens adviseren lambrusco-wijn te proberen.
Volgens mij voldoet die (zonder zoetjes) aan haar smaak. Zoetjes in wijn doen vind ik een beetje vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk vraag je dus of alcohol en aspartaam of sacharose een chemische reactie aangaan met elkaar.
Dat zou een chemicus moeten beantwoorden.
Misschien zit er wel eentje bij GV (of meer).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gatver!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon een lekkere 'likeur wijn' kopen. Samos (grieks) of een Muscat (Frankrijk) . Dat zijn wel dessertwijnen, maar ik drink ze voor het eten, na het eten en er tussendoor. Toegevoegd na 1 minuut:
Maar als ze een zoetje of twee zoetjes in haar wijn lekker vindt, dan is daar natuurlijk niets mis mee. Als ze rode wijn prefereert. dan kan ze beter naar Port overgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet dat de wijn daar lekkerder op wordt. Er zijn genoeg zoete wijnen te koop, die speciaal zo bereid zijn.
Die zou ik dan kopen.
Als ze van echt zoet houdt laat haar de Pedro Ximénez (PX) eens proberen. Is een type Sherry, is errug lekker als dessertwijn. Is te koop bij Gall & Gall , AH, en ik neem aan dat iedere slijter er wel een heeft.
Is heel anders dan de afgezaagde "medium sherry".
De PX is echt een openbaring voor mensen die van zoet houden, of die een goede dessertwijn zoeken (is heel lekker bij chocola, ijs, e.d.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal haar eens wat tips gaan geven......
Ik gruwel ook bij de gedachte aan zoetjes/suiker in de wijn, maar ja ik hou dan ook alleen van droge wijn!

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat de werkzame stof van de zoetjes, meestal sacharine of aspartaam, van samenstelling verandert door de alcohol. Als het gevaarlijk zou zijn, was er wel tegen gewaarschuwd.

Ik vind het trouwens niet vreemd dat je vriendin dat doet. Er zijn ook mensen die sambal op de boerenkool smeren of jam op pindakaas. Rode wijn smaakt wat wrang. Daar houdt ze kennelijk niet van. Ik kan mij zelfs voorstellen dat meer mensen het lekker zouden vinden, als ze het zouden proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn toch zoveel soorten rode wijn! ook die heerlijk vol van smaak zijn.
Het effect is(heel voorspelbaar),dat de wijn er zoeter,maar m.i. er niet lekkerder van wordt, kwaad kan het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rode wijn kan hoofdpijn veroorzaken en dat geldt ook voor de zoetstof aspartaam. Dus je zou er een ergere kater van kunnen krijgen...