Hoe zit het proces in elkaar van het maken van halfvolle- en magere melk en zijn er toevoegingen?

Vaak is aangegeven dat 'magere en dus bewerkte' producten gezonder zouden zijn dan het originele onbewerkte product. Maar meer en meer komt naar voren dat er dan juist weer andere ongezonde effecten zijn.

Nu koop ik altijd biologische halfvolle melk, maar vraag me af of ik niet net zo goed gewoon volle melk kan nemen en dat dat "indien met mate gebruikt" zelfs gezonder is dan halfvolle- of magere melk?

Toegevoegd na 21 uur:
EDIT: Ik vond uiteindelijk toch het antwoord op mijn vraag op goeievraag.nl (eerder niet gevonden, of goed gezocht ;))
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/dranken/magere-melk.34986
De vraag is hiermee beantwoord.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
2.9K

Het beste antwoord

Het proces om van "volle" melk "halfvolle" melk te maken is vrij simpel, men haalt er gewoon een deel van de room uit. Dit is vrij simpel te doen, men laat de melk rusten en het vet (room) komt bovendrijven en kan afgeschept worden.
Trouwens ook volle melk wordt bewerkt. Heden ten dage is de melk die verkocht wordt "gestandaardiseerd", dit wil zeggen dat het vetgehalte dag in dag uit en jaar in jaar uit op hetzelfde niveau gehouden word. In onbewerkte (rauwe) melk schommelt het vetgehalte van koe tot koe, van seizoen tot seizoen en van dag tot dag. Dus in de melkerij wordt al die melk gemengd en getest en naargelang het nodig is wordt er room uitgehaald of toegevoegd.
Of halfvolle melk slechter of beter is dan volle? Je krijgt minder vet binnen bij het gebruik van halfvolle melk maar voor de rest zit er in beide hetzelfde, hoewel ook dit nogal schommelt van seizoen tot seizoen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zelf geloof ik in eten en drinken die zo dicht mogelijk bij de natuur staat. Dus volvette producten in plaats van halfvol. Ik haal liever roomboter dan halvarine waarin allerlei additieven zijn verwerkt en dat geld hetzelfde voor melk.

In het gezonde kookboek van Amber Alberda heb ik trouwens eens gelezen dat je lichaam ook veel meer heeft aan volle melk. Nederland schijnt het land te zijn waarin het meeste botontkalking voorkomt en dat terwijl we zoveel melk drinken. Het schijnt dat je lichaam uit volle melk veel beter het calcium kan opnemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi UpsideDow,
Bedankt voor je antwoord. Zelf heb ik ook het idee, dat de natuur prima weet wat goed is. Ik denk dat het meer de balans en de hoeveelheid is wat bepaald of iets wel of niet goed is voor je lijf. Ben wel erg benieuwd wat ze nu precies doen om van "gewone' melk halfvolle- of magere melk te maken, hoe dat proces is?