waarvoor dienen in dranken en eten de stoffen voedingszuur en citroenzuur?

Is het mogelijk dat je door deze stoffen eerder en vaker last van maagzuur krijgt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
2.1K

Antwoorden (2)

Als smaak stuf en ook als conservering van het product.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voedingszuren zijn toevoegingen ( additieven) aan allerlei soorten eten en drinken. Ze zijn in principe bedoeld om de zuurgraad (Ph waarde ) van het product te verlagen waardoor het product zuurder gaat smaken. Ook kan het er voor zorgen dat de kleur behouden blijft. Voedingszuren hebben zogenaamde E nummers en die staan nogal eens ter discussie, want: hoe veilig en gezond zijn ze? Daar verschillen de meningen over.
Citroenzuur en één van die vele voedingszuren en heeft het nummer E 330. Citroenzuur wordt ook toegevoegd om een product langer houdbaar te maken. Citroenzuur heeft niet geen vreemde bijwerkingen. Als je er allergisch voor zou zijn, zou je ook last moeten hebben van andere zure fruitsoorten.

In veel gevallen staat wel op een verpakking welke toevoegingen er in zitten, in principe is dat verplicht. Je kan op internet nakijken welke bijwerkingen het betreffende E nummer heeft.

Toegevoegd na 7 uur:
sorry: ik zie een paar schrijffoutjes: het moet zijn: "Citroenzuur is één van die vele voedingszuren...." en "Citroenzuur heeft geen vreemde bijwerkingen..."