Er wordt net niet kokend heet water toegevoegd aan een voorverwarmde cafetière met droge gemalen koffie erin. Dat wordt samen goed geroerd. Daarna trekt het drie tot vier minuten. Door dan de zuiger goed naar beneden te duwen blijft de drab op de bodem achter, en kan de koffie direct worden uitgeschonken.

Toegevoegd na 12 minuten:
En in geval dat jij je vergist, en eigenlijk bedoelt te vragen hoe een espressopotje werkt (want die wordt nogal eens verward met een cafetière - wat komt doordat ze in Italië vaak caffettiera worden genoemd) ook maar even die informatie:

Eerst wordt het onderste gedeelte met water gevuld, net tot aan het drukventiel. Vervolgens het trechtervormige filterbakje erin geplaatst en gevuld met zeer fijn gemalen koffie. Dan wordt het bovenste gedeelte stevig op het onderste gedeelte geschroefd. Het geheel wordt op een laag pitje geplaatst.
Zodra het water begint te koken, wordt dit via het filter met koffie opgestuwd naar het bovenste gedeelte, waar het als koffie opgevangen wordt. De essentie van de espressopot is dus dat heet water onder druk door de fijne koffiemaling wordt geperst.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank

Andere antwoorden (1)

Je doet er gemalen koffie in(liefst wat grof gemalen),doe er warm water bij en laat eventjes trekken,dan duw je zachtjes de stamper naar beneden en klaar is de koffie.
fremar