Kan men zout water zoet (drinkbaar) maken of is dit zeer kostbaar?

Mij lijkt het niet moeilijk maar goed, ik hoef alleen maar de kraan open te zetten voor een fris glas water.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
15.9K

Het beste antwoord

Er zijn globaal gezien 2 manieren om zout water drinkbaar te maken (te ontzilten);

Door destillatie van zeewater. Daarbij moet het water verwarmd worden tot het verdampt en weer neerslaat, waarbij het zout dan achterblijft. Dit kost heel veel energie omdat het water verwarmd moet worden.

Door een osmotisch filter. Dat is een filter waar water wel door kan, maar het opgeloste zout niet. Deze methode gebruikt veel minder energie, maar is nog veel minder algemeen toegepast dan destillatie.

Aruba heeft een grote ontziltingsinstallatie die werkt op basis van destillatie en daarnaast een kleinere die werkt op basis van 'reverse osmosis'. Al het drinkwater van Aruba wordt door deze 2 centrales geproduceerd, en ook het lokale bier wordt hiermee gebrouwen. Proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is zeer kostbaar.

Op plekken waar water schaars is, kan drinkwater gemaakt worden door zeewater te zuiveren. Het verwijderen van zout noemen we ontzilting. Het water wordt gekookt, waardoor er waterdamp ontstaat en het zout achterblijft. De waterdamp wordt opgevangen en afgekoeld. De waterdamp condenseert dan weer tot waterdruppels. Dit proces wordt verschillende keren herhaald. Uiteindelijk is het water zuiver genoeg om te gebruiken. Het koken van zeewater kost veel energie. Het wordt veel toegepast in het Midden-Oosten. Armere landen in Afrika en Azië kunnen ontzilting niet betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker is het mogenlijk om water te ontzilten. Dit is een kostbaar proces. Op Gran Canaria is een groot ontziltingsinstallatie te zien even ten zuiden van het vliegveld. Omdat water daar schaars is (afgelopen maanden hebben ze iets te veel gehad) wordt van deze techniek gebruik gemaakt.
Voor cunsumptie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Israel wordt ontzilting van zeewater om er drinkwater van te maken, toegepast. Dit schijnt heel duur te zijn.
Maar misschien is het nog mogelijk, of ze doen het al, om zonneenergie erbij te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is geen enkel probleem. Voor beroeps en pleziervaart bestaan er watermakers waarmee zout water wordt omgezet in zoet water van bronwaterkwaliteit. Even zoeken op 'watermaker' als je wilt weten hoe het proces werkt.
14 jaar geleden
de meest toegepaste methode is de methode van hyperfiltratie of omgekeerde osmose , hierbij word "vuil"(zeewater,bronwater ,afvalwater)door achtereenvolgens een voorfilter met een doorlaat van 5 micron en vervolgens door een semipermeable membraam geperst dit vereist een hoge druk afhankelijk van het soort en ernst van de vervuiling van minimaal 16 bar het membraam is zodanig uitgevoerd dat opgeloste bestandelen niet door het membraam kunnen en de zouten ,bacterien ,schimmels ,virussen etc. dus ook niet het produktwater is dus zeer schoon en daarom erg reactief. Door de aard van de installatie is het ook zo dat er veel water door het systeem moet om de zouten eruit te spoelen dit verhoogd zoute water word brijn genoemd ,afhankelijk van de vervuiling is er vanaf 4 liter vuil water nodig om 1 liter product(schoon water) te maken.
De methode word gebruikt in de ofshore oliewinning om drinken koelwater te maken. Er zijn ook instalatie's die op windenergie draaien zie: www.drinkingwiththewind)