waarom zakt mensenmelk wel uit en koeienmelk niet?

als je moedermelk weg zet zie je het uitzakken in verschillende lagen. Bij koeienmelk lijkt dat niet of nauwelijks te gebeuren..worden er emulgatoren toegevoegd of zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het je wel eens melk recht uit de koe gezien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me nog heel goed herinneren dat er vroeger altijd een roomlaag boven in de melkfles dreef. Tegenwoordig is dat niet meer zo en dat komt door de bewerking van de melk.

Antwoorden (2)

Koeienmelk wordt bewerkt voor het in een kartonnen pak gaat; afgeroomd en gepasteuriseerd
Als je verse of 'rauwe' melk hebt, zie je ook dit scheiden van vetten en de wateriger delen van de melk. Vind het persoonlijk erg lekker trouwens, rauwe melk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
was dit antwoord nu echt zo fout? :p ok, wat incompleet misschien, fair enough
Koemelk is gehomogeniseerd en gepasteuriseerd (=door verhitting langer houdbaar gemaakt).
Oftewel alle vetdruppeltjes zijn zo klein gemaakt dat ze niet meer zo snel opromen (=gaan drijven).
Moedermelk bevat grotere vetdruppels die al binnen een paar uur opromen. Daarnaast kunnen enzymen en bacteriën ook schifting (fasescheiding) in de hand werken.
Verse, rauwe koemelk zal zich redelijk gelijk gedragen als moedermelk.
Utrecht
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies.
Een plus voor je laatste zin: +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plusje