Welk drinken is het beste ten opzichte van je tanden?

Frisdrank bevat veel suiker en zuren en van thee en koffie krijg je aanslag, maar om alleen water te drinken...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch is water wel de beste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En met goed tandenpoetsen krijg je aanslag wel weg hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf heb ik daar ook het 1 en ander op moeten uitvinden.
Ik zelf ben ''spa appel/kers'' gaan drinken. ik heb geen last. bovendien zijn melkproducten ook goed.
ik ben het eens met momopoyolo, daar gaat de aanslag ook van weg. 2x poetsen per dag.
- wat betreft wertos ... water drinken is goed maar je mag niet alleen maar water drinken. als je dat te lang doet kun je water vergiftiging krijgen.
Amadea
10 jaar geleden
Kruidenthee, en ginseng.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@19danny91
Watervergiftiging?
Wat denk je dat spa - met een smaakje - is? Toch ook water? Je kunt heus best alleen maar water drinken,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hier mevrouw momopoyolo!! http://www.lenntech.nl/watervergiftiging.htm
is ook intresant voor u zo te merken.
met vriendelijke groet, danny
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
p.s. ik zal u de uitleg geven hoe het werkt.
ook mensen die te veel water drinken kunnen ziek worden en dood gaan aan watervergiftiging. doordat water zuiverend werkt, spoelt dit dus ook alle vitamine en mineralen uit het lichaam vandaan. het is dus van belang dat dit persoon niet overlijd. gegroet mevrouw momopoyolo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor je uitleg hoor.
Dat verhaal kende ik al.
Dat gaat over drie liter per uur! Wat ik bedoel is dat je best "alleen maar" water mag drinken, dus geen
melk of koffie of sapjes, of frisdranken, of thee.
Maar er is niets wat je in dat soort enorme hoeveelheden moet
drinken.
De meeste mensen hebben al moeite om aan twee/drie liter vocht
(dus alles in totaal) per dag te komen.
Ritsuka
10 jaar geleden
19danny91, vraagsteller drinkt echt niet alleen maar water op een dag zonder iets erbij te eten hoor.
Als je gewoon normaal en redelijk eet, en rond de 1-1,5 liter water per dag drinkt, is er niks aan de hand.
Dan vul je je zouten en dergelijke weer aan met je voeding.

Antwoorden (3)

Melk,sojamelk eventueel bier,in beperkte mate suikervrije cola.Wat mij zo eerst te binnen schiet.

Toegevoegd na 3 minuten:
De kans op gaatjes is klein wanneer u drie hoofdmaaltijden per dag en maximaal vier keer iets tussendoor eet of drinkt. Dan krijgt uw gebit voldoende kans zich te herstellen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De kans op gaatjes is klein wanneer u drie hoofdmaaltijden per dag en maximaal vier keer iets tussendoor eet of drinkt. Dan krijgt uw gebit voldoende kans zich te herstellen.
fremar
10 jaar geleden
Water zonder prik, koffie en gewone thee zonder suiker zijn niet schadelijk voor je gebit.

Toegevoegd na 10 minuten:
Verkleuring door erosie (dus door zuur) wordt veroorzaakt doordat er glazuur is verdwenen. Dan wordt de tand op den duur gelig. Dus deze verkleuring wijst op schade van het glazuur.
Echter..de verkleuring door koffie onstaat op een laagje tandsteen. De verkleuring is dus niet schadelijk voor je tanden, wel is het laagje tandsteen op den duur schadelijk voor het tandvlees. Tandsteen ontstaat echter niet door de koffie. Van thee en koffie kun je aanslag op je tanden krijgen. Maar het is niet schadelijk voor je tanden.

Het is dus belangrijk dat de tandsteen met de aanslag wel wordt weggehaald en dat je goed poetst en tussen de tanden schoon maakt, maar je kunt rustig koffie blijven drinken. Tenzij je echt geen spatje bruine verkleuring wilt hebben....maar dat is een cosmetische kwestie en geen medische!

In frisdrank, vruchtensap, yoghurtdrank en wijn zitten behalve suikers die gaatjes veroorzaken ook zuren. Het zuur proef je nauwelijks. De suiker overheerst de zure smaak. Zuren tasten je tandglazuur aan. Daardoor slijt je gebit. Deze vorm van slijtage heet tanderosie. Mijn tandarts heeft altijd aangegeven dat water, koffie en gewone thee zonder suiker niet schadelijk zijn voor je gebit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
koffie en thee is inderdaad niet schadelijk, maar geeft wel aanslag op je tanden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas als je aanslag op je tanden wilt vermijden. Dan is alleen water het beste voor je tanden. Ik zelf drink trouwens al heel mijn leven dagelijks een paar koppen thee. En heb geen verkleuringen aan mijn tanden. Geluk misschien??
Bij gezonde tanden verkleurt eigenlijk niet de tand zelf, maar het tandplaque dat op de tand zit. Als het tandplaque niet wordt verwijderd, gaat het verkleuren. Bij tanden die poreus zijn, verkleuren de tanden wel. Poreuze tanden verkleuren niet alleen door thee, maar door al het voedsel en drinken dat een aanslag achterlaat. Heb je toch last van theeaanslag op je tanden? Dan kun je het beste witte thee drinken, want deze soort thee geeft vrijwel geen aanslag op je tanden.
Witte wijn, zeker niet slecht voor je gebit en heerlijk. Neem een paso of wild pig.