Waarom is het btw tarief op alcoholvrij bier hoog en op frisdranken laag?

Toen ik het bonnetje in de kroeg kreeg viel me op dat het BTW tarief van alcoholvrij bier hoog is en dat van frisdrank laag. Waarbij frisdrank zelfs ooit slechter is dan alcoholvrij bier.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
9.9K

Het beste antwoord

Of de kroeg heeft een fout gemaakt of het bevatte meer dan 0,5% alcohol. Daar ligt namelijk de grens tussen hoog en laag btw voor bier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, Duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank.

Andere antwoorden (2)

Alles wat niet onder het lage Tarief valt komt automatisch in het hoge tarie ,en alcoholvrij bier geld als grondstof voor mogelijke grondstof voor alcoholhoudend bier
Laag tarief: 6%
Het 6%-tarief geldt voor een grote diversiteit aan goederen en diensten. Het gaat hierbij om de volgende goederen:

Etenswaren en dranken (behalve alcoholhoudende dranken) en grondstoffen hiervoor;
Rundvee, schapen, geiten, varkens en paarden;
Geneesmiddelen;
Boeken, dagbladen en tijdschriften;
Land- en tuinbouwzaden;
Sierteeltproducten.

Onder andere de volgende diensten vallen ook onder het 6%-tarief:

Personenvervoer;
Kappersdiensten;
Herstel van fietsen;
Uitvoerende kunstenaars (een artistieke prestatie die het publiek direct of indirect kan beluisteren of bekijken)
Verhuur van vakantiewoningen;
Renovatie in en aan woningen die langer dan twee jaar in gebruik zijn genomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heeft te maken met het brouwproces. Alcoholvrij bier wordt in principe net zo gemaakt als gewoon bier. Op het moment dat het water, de gekiemde gerst/ mais/ tarwe met de hop in de brouwketel gaat, wordt het daar gekookt. Daardoor ontstaan suikers. Het sui8ergehalte wordt gemeten en daarmee kan men vaststellen hoeveel alcohol er kan ontstaan. Dat is het moment waarop vaststaat dat het nog steeds een alcoholische drank is (aan het worden is dus). Daarom telt het voor de BTW al als hoog percentage. Dat het alcoholvrije bier daarna andere behandelingen ondergaat zodat er geen alcohol meer in zit ( of zeer gering), dat is voor de BTW bepaling niet meer interessant. Het was eventjes aanstaand bier!