Hoe lang kun je sap uit een sapcentrifuge bewaren?

Ik heb een Philips sapcentrifuge gekregen. Het is een heel werk om sap te maken en dan de machine schoon te maken. Dus wil ik in één keer een hoeveelheid sap maken en dit over verschillende flesjes verdelen en die in de koelkast bewaren. Voor hoeveel dagen kan ik in een keer sap maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
6.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
De vitamines verdampen er uit, dus het is iets minder voedzaam na een tijdje, maar in dichte flesjes zal het wel even houdbaar zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is even?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vers geperst fruitsap is niet bedoeld om bewaard te worden, anders is het geen vers geperst fruitsap meer.
Na 12 uur ben je de al minstens de helft tot 3/4 van de vitamines kwijt. Wat is dan nog het nut van je niet meer vers geperst fruitsap?
Even een opmerking voor Ritsuka:
vitamines verdampen niet maar oxideren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gemakkelijker wel, maar lekkerder?
Trouwens als je een friteuse koopt met een "koude zone" moet je niet na elk gebruik je vet filteren. Na 15 beurten je vet verversen bij gewoon gebruik en na 10 maal als je veel gepaneerd spul frituurt.
En fruit persen met een "ouderwetse" handpers gaat zeker even goed en levert heel weinig afwas op. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp zelf ook wel dat vers geperst gezonder kan zijn. Aan de andere kant schijnen die vitaminen er in te blijven zitten als het milieu zuur is en dat is fruit nogal. Ik denk aan sap maken van goedkope appeltjes, altijd harde kiwis, wortels etc. Dat zie ik je niet gauw doen met een handpers. Wat die friteuse hier nou mee te maken heeft is mij een volslagen raadsel. Overigens heeft nog niemand een echt antwoord gegeven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat van die friteuse was bedoeld als antwoord op de stelling van viridiflavus.
En als je mijn eerste reactie aandachtig leest zal je zien dat ik wel degelijk je vraag beantwoord maar ik wil het met plezier eens herhalen.
Vers geperst fruitsap is niet bedoeld om bewaard te worden, anders is het geen vers geperst fruitsap meer.
Na 12 uur ben je de al minstens de helft tot 3/4 van de vitamines kwijt. Wat is dan nog het nut van je (niet meer) vers geperst fruitsap?
En inderdaad sap persen uit een wortel met een handpers gaat niet maar ook voor groentesappen geldt dat de vitamines binnen de kortste keren beginnen te oxideren.

Antwoorden (2)

Je kunt het 3 tot 4 dagen bewaren , persoonlijk vind ik dat de smaak minder lekker wordt na een dag of 2 .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hallo ik ben gespecialiseerd in drank ik heb het even nagechekt bij mijn baas en je kunt het zon 2-5 dagen houden 5 is echt het maximum want dan is je smaak al een beetje weg en proeft het een beetje anders dan normaal dat is natuurlijk niet erg maar je hebt er minder genot van je kan het ook invriezen dan kan je het tot 8 dagen houden ook niet langer want anders begint het naar water te smaken
Je kunt de sappen enkele dagen bewaren, maar invriezen kan ook. De smaak en kwaliteit zijn het beste als je het snel opdrinkt. Als je gaat invriezen doe dat dan gelijk na het centrifugeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat antwoord had ik zelf ook kunnen bedenken.