Zou het niet doen,mogelijks is er in het blikje een gisting en dit kan schadelijke bacteriën of schimmels veroorzaken.
fremar
10 jaar geleden
Is het mogelijk dat het blikje in de wagen is blijven liggen bij warm weer?
Waarschijnlijk is het bol gaan staan doordat de inhoud verwarmd is geweest.
Als het blikje binnen de houdbaarheidsdatum valt dan zie ik geen problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar alle waarschijnlijkheid heeft dit blikje in de vriezer gestaan, of in de koelkast in contact met de achterwand, waardoor het (deels) is gaan vriezen. De inhoud zet zich dan uit, en dan krijg je een bolle blik.
Eenmaal ontdooid, krijgt de blik zijn oude vorm niet meer terug, en hou je een bolle blik over. Ik heb het een paar keer meegemaakt, ook met bierblikjes.

Iemand anders gaf aan dat de blik misschien in de zon had gestaan, maar dat kan nooit de druk in de blik zo opvoeren zodat de blik bol komt te staan. Om een blik bol te maken met warmte, moet je deze bijna tot het kookpunt brengen.
Overigens, bederf kan haast niet optreden in een blik Sprite: de inhoud bevat gigantisch veel suiker (bijna 6 klontjes) en is onwijs zuur, waardoor bederf of gisting zo goed als uitgesloten is.

Kortom: je mag het gerust drinken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Prima antwoord, zoals gebruikelijk. Alleen die laatste zin... je mag het gerust drinken... en dat terwijl het onwijs zuur is en gigantisch veel suiker bevat... Daar kunnen we toch wel vraagtekens bij zetten. Maar goed, het is gelukkig wel duidelijk in welke context je deze opmerking bedoelt.