Waarom gaat aardbeien ranja ruiken naar alcohol als je het laat staan?

Ik heb gister uit een flesje aardbeien ranja gedronken. vanochtend toen ik het flesje wilde omspoelen rook het alsof er alcohol in heeft gezeten.
Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.9K

Antwoorden (1)

Door gisting en het warme weer zal de suiker omgezet worden naar alcohol

Toegevoegd na 7 minuten:
De gist die vrij rond dwarrelt in de atmosfeer komt terecht in of op de fles. De gistcellen zullen de suiker opnemen als voedsel. Als avfalstoffen scheiden zij dan koolzuurgas en en alcohol af. Dit procede gaat snel van start, zeker in deze warme weersomstandigheden. Vandaar de reuk van alcohol

Toegevoegd na 11 minuten:
Hoe snel dat dit proces gaat kan je zelf testen door wat broodgist in een klein beetje lauw water met suiker toe te voegen. Enkele minuten later zal je bubbels zien verschijnen wat er op duid dat de gistcellen de suiker in koolzuurgas en alcohol aan het omzetten zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hoe snel dat dit proces gaat kan je zelf testen door wat broodgist in een klein beetje lauw water met suiker toe te voegen. Enkele minuten later zal je bubbels zien verschijnen wat er op duid dat de gistcellen de suiker in koolzuurgas en alcohol aan het omzetten zijn.