Is (altijd) flauwvallen door alcohol normaal?

Is flauwvallen door alcohol normaal?

Ik ben een 19 jarige jongen en ik ga regelmatig stappen in Utrecht met vrienden, meestal word er dan veel gedronken. Een van mijn vrienden is altijd snel dronken (3/4 drankjes). Als we dan op weg naar huis zijn word hij vaak niet lekker en moet gaan zitten op de grond dan maakt hij kreunende geluiden en begint spastisch te bewegen met z'n lichaam (lijkt op epilepsie dan word hij 30 seconden later weer 'wakker' en is hij altijd heel vrolijk. Dit gebeurd bijna iedere keer, wat zou dit kunnen zijn? Ik heb mensen zien flauwvallen door alcohol dan lijkt het net alsof ze in slaap vallen, maar dit is anders en korter. Dus weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
16.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Nee, dit is zeker niet normaal!
Is hij al eens getest op epilepsie? Eet deze persoon wel goed?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Normaal sowieso niet
Amadea
10 jaar geleden
Is die jongen misschien van Aziatische herkomst? Dan ontbreekt bij hem een bepaald enzym waardoor alcohol niet goed kan worden afgebroken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar ook al is hij van Aziatische afkomstig dan is dit nog steeds niet normaal te noemen. Hebben jullie het er nooit met hem over gehad? Adviseer hem eens om langs een huisarts te gaan zou ik zeggen

Antwoorden (1)

Flauwvallen ontstaat door een plotse bloeddrukval. hierdoor bereikt het bloed (wet v.d. zwaartekracht)niet langer het hoogste deel van het lichaam, dus de hersenen.
Oorzaken;
Op de eerste plaats kan het erfelijk zijn. Meestal is het dan zo dat de ouders of andere familieleden ook wel eens last van dit fenomeen hadden.
Is dat bij hem niet het geval dan zijn factoren die het bevorderen;
Aanleg,
Gebrek aan slaap en rust,
Stress,
Gebrekkige conditie,
Te weinig zoutgebruik,
Slechte luchtcirculatie, zuurstofgebrek en drukte.
Overslaan van het ontbijt, waardoor een relatief bloedsuikertekort ontstaat.
Alcoholgebruik waardoor een relatief zouttekort ontstaat wegens meer zoutverlies dan zoutinname.
Overdreven gebruik van stoffen als koffie, cola, nicotine en stimulerende middelen.

Als hij hier gevoelig voor is, zou hij erop moeten letten door;
Voldoende slaap en rust te nemen.
Zorgen voor een beter conditie door te sporten bijv.
Stress vermijden/verminderen.
Niet zoutloos eten. Het best is dan 's middags zorgen voor iets zouts zoals een krachtig bouillonnetje.
Caffeïne-rijke producten vermijden.
Eventueel medicatie nemen zoals Effortil, maar niet zonder eerst een geneesheer
te raadplegen voor een cardiologisch-, neurologisch- of bloedonderzoek.
Dat zou ik toch wel aanbevelen als dit zo frequent voorkomt!
amc