Is 100% fruitsap uit pak zonder toevoegingen net zo gezond als zelf een vers fruit sapje persen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
3.9K

Het beste antwoord

Nee. Als je zelf fruit gaat persen zoek je daar natuurlijk mooi en vers fruit voor. In de fabriek gooien ze al het fruit in een machine, en niemand die er wakker van ligt als er fruit met rotte plekken tussen zit. Het wordt immers toch verdund. Verder wordt het vaak gezeefd, waardoor er uiteindelijkveel gezonde voedingsvezels in het pak ontbreken.

Overigens, als je nog gezonder wilt: ga dan je fruit niet persen, maar gooi het in een blender. Nog meer voedingsvezels blijven dan behouden en komen in het sap terecht. Persen is minder gezond, omdat dan door het ontbreken van veel voedingsvezels, je bloedsuikerspiegel enorm omhoog gaat. Dat veroorzaakt later op de dag weer ongezonde eetbuien.

Tot slot, in die voedingsvezels zitten ook heel veel vitamines en mineralen.

Dus, schillen die sinasappel en in de blender er mee.
En gooi er gelijk wat ander fruit doorheen, of een beetje groente als broccoli en je bent super gezond bezig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Meestal niet.

100% fruitsap in een pak bestaat zeer vaak uit 'concentraat': In de regionen waar het sap wordt geproduceerd wordt het ingedikt, ingevroren en naar bv nederland getransporteerd waar het ontdooit en aangelengd wordt met water. Dat is dan je 100% fruitsap. De behandelingen die dat heeft ondergaan hebben ertoe geleid dat een deel van de vitamines weg zijn.

Als je vers 100% fruitsap hebt (Dus niet uit concentraat) dan zal er weinig verschill zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie Jelle, mar bovendien worden er wat kleur, smaak n conserveringsmiddelen bijgedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hoeft niet, maar het kan wel het geval zijn. Het is afhankelijk van het productieproces.

Het Vitamine Informatie Bureau schrijft hier het volgende over:
"Door het verwerken en verpakken in de fabriek en tijdens het bewaren van een ongeopend pak sinaasappelsap kan er wat vitamine C verloren gaan. Hoeveel verloren gaat is afhankelijk van de productiemethode en de verpakking. Als veel lucht (zuurstof) is ingesloten in het pak, dan kan er in een maand tot een derde van de vitamine C verloren gaan. Na opening van het pak verdwijnt ongeveer 2% van de vitamine C per dag. Voor wie geen zin heeft in het uitpersen van sinaasappels is sap uit een pak dat rijk is aan vitamine C, een goed alternatief".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op met sap uit pak of fles: vaak zijn deze verdund met water en is er suiker of kunstmatige zoetstof aan toegevoegd. Dus vers fruit zelf persen is veel gezonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij heeft het dan ook 0ver *100% fruitsap*. Dat is per definitie niet verdund, en er zijn per definitie geen suiker of kunstmatige zoetstoffen aan toegevoegd.
Heb in het verleden gewerkt in fabriek waar vruchtensap werd gemaakt (uit concentraat) en ik zou zelf maar een sapje persen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf geperst fruit, daar kan niets tegenop. Bovendien zitten hier alle vitaminen nog in, die in een pak fruit (je weet nooit hoe lang dit er al in zit) al weggevlogen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het vers sap is (niet uit concentraat) en het vruchtvlees zit er nog in (dus vezels) is het net zo gezond als een zelfgeperst sapje.

De meeste antwoorden hierboven gaan over andere sappen, wel uit concentraat, of wel met toevoegingen. Die kunnen inderdaad minder gezond zijn.

Maar de verse sapjes bij de Albert Heijn, maar ook zoiets als CoolBest dat wordt gekoeld in plaats van ingedikt en weer verdund, zijn net zo goed als sap dat je zelf zou persen. De vitamines springen namelijk echt niet spontaan uit een afgesloten pak of fles.