Hoelang is de houdbaarheid van gluhwein?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
23.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat u een geopende fles bedoelde aangezien de houdbaarheidsdatum op de fles vermeld staat.

Het beste antwoord

Een ongeopende fles kant-en-klare glühwein is meestal een jaar te gebruiken en dan hooguit! De houdbaarheidsdatum staat meestal op de rand van de flessendop.
Het is geen bewaarwijn. Ik zou zeggen; probeer hem eerst en is hij nog helder, is de geur nog goed en smaakt hij niet bitterachtig, dan kan je hem best drinken.
De ene wijn is de andere niet en het kan goed dat hij nog smaakt na de datum.
Twijfel je of vind je hem niet lekker, gebruik hem dan voor in een saus.
Wijn bederft niet, je krijgt namelijk azijn als hij ouder wordt. Azijn kan je weer goed in gerechten gebruiken, zelfs van glühwein! In een saus is dat kruidige van glühwein best wel lekker.Let dan wel op dat er geen vezeltjes inzitten, dit kan voorkomen in een oude fles. Zeef hem dan even in een vergiet/zeef met keukenpapier.
amc
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een ongeopende fles in het duister opgeslagen bij een lage temperatuur kan jaren oud worden, mogelijk dat de wijn dan zelfs beter van smaak wordt.

Toegevoegd na 21 uur:
Uiteraard is het afhankelijk van welke wijn er als basis gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de fles staat de houdbaarheidsdatum duidelijk vermeld.
Het is maar hoe je hier met omgaat.
De een gebruikt hem nog het jaar er na en de ander houdt zich strikt aan de houdbaarheids datum.
Aan jou de keus.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat geen houdbaarheidsdatum op mijn flessen en de reden van mijn vraag is dan ook het fijt , dat het wijn van AH is, die eerst in de aanbieding was voor de helft van de prijs en een paar weken geleden gratis uitgedeeld werd bij de kassa (zelfs twee stuks). Dan ga je toch denken?
Gluhwein is vaak een rode wijn van bedenkelijke kwaliteit waarbij kruiden en citroen is toegevoegd. Vervolgens is deze wijn vaak extra gezoet. Het is afhankelijk van het zoetgehalte wat de wijn meer of minder houdbaar maakt.

Is rode wijn geopend slechts een paar dagen nog goed houdbaar, bji gluhwein zal dat nog een paar dagen langer zijn. Ik schat in dat de geopende gluhwein ongeveer één tot twee weken goed te houden is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Deze vraag ooit gesteld bij "GoedeVraag" geeft je een beter inzicht voor je antwoord.

http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/dranken/fles-gluwijn-nooit-open-oud.294668
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook even geknipt en geplakt: Nu de kou en de Sint weer definitief in het land zijn, krijg ik ook weer trek in een glaasje Glühwein. Op de een of andere manier blijft het kruiden van wijn mij erg fascineren. Misschien omdat het zo’n oude en lange geschiedenis heeft. Zelfs de oude Romeinen kruidden hun wijn, voornamelijk vanwege de noodzaak smaak en houdbaarheid te verbeteren.
Van de schrijver Apicius (rond 30 voor Chr.) is een wijnrecept bekend waarin een fikse portie honing samen met kaneel, laurier, steranijs, koriander en tijm gebruikt wordt. In Herberg De Ketel en de Kurk hebben Ariane en ik al eens uitgebreid over Glühwein geschreven. http://www.wijnkronieken.nl/tijd-voor-gluhwein-en-een-goed-artikel/ Toch een ander verhaal, destijds werd de wijn juist gekruid om hem langer houdbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan best zijn, maar dat is nu niet meer het geval. De tijd van de Romeinen is reeds lang voorbij.
Rode wijn laat men meestal nog gisten "op de fles" zoals men zegt. Wat gebeurt er dan? Suikers worden omgezet door fermentatie naar alcohol en koolzuurgas. Bij gisting op fles gaat dit proces gestaag verder tot het het moment dat de wijn perfect is, (juiste alcohol- en suikergehalte). Consumeert men dan de wijn niet, zorgt de verdere fermentatie dat de alcohol wordt omgezet in azijnzuur, de suiker verdwijnt. Je wijn is dan zuur en niet meer te drinken.
Zoek maar eens op hoe men azijn maakt?
Het is toch aan te nemen dat men vandaag de dag niet de beste wijnkwaliteit gaat gebruiken voor glühwein te maken, het is zoals champagne, die wordt op de markt gebracht wanneer die op zijn best is, bewaren heeft dan geen zin meer. Je koopt geen glühwein om in je wijnkelder te leggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag van mij alles aannemen wat je wilt maar op een vraag moet je alleen antwoorden als je het zeker weet. De mogelijkheid dat bij een goedkope Gluhwein een minderwaardig kwaliteit basiswijn is gebruikt is mogelijk maar wil nog niet zeggen dat het werkelijk zo is bij de duurdere soorten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn antwoord is geciteerd mijn beste. Doe de moeite om de onderste van de 2 linken eens te openen. De bovenste link heb ik later geplaatst omdat daar ook antwoorden te vinden waren..