als je een fles champagne al 10 jaar hebt staan is die dan nog goed?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
2.1K

Het beste antwoord

Als je hem ergens hebt _staan_, waarschijnlijk niet. Dan is de kurk inmiddels uitgedroogd en de champagne van alles wat het tot champagne maakt, ontdaan.

Als je hem ergens hebt laten _liggen_, waarbij de condities niet al te beroerd zijn geweest (weinig licht, vrij constante lage temperatuur, af en toe een halve slag gedraaid), dan zou het nog drinkbaar kunnen zijn, maar dat geldt niet voor alle champagnejaren.

Champagne wordt er in het algemeen niet beter op, naar gelang men hem langer laat liggen. Het rijpen van wijnen gaat eigenlijk alleen goed bij rode, niet mousserende wijnen.

De enige zekerheid die kan krijgen over het antwoord op je vraag, is dat je de betreffende fles open doet en drinkt van de drank.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hangt er maar net vanaf om welke fles het gaat. Sommige kun je het beste jong drinken andere kun je dertig jaar en meer in een kelder laten liggen en zijn dan nog steeds heerlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De fles wel denk ik de inhoud zou ik niet durven zeggen en ook niet uit proberen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een fles hebt, waar een datum op staatkan het zeker een goed drinkbare zijn.Het hangt ook veelvan het oogstjaar af.Je hebt"goede"en "slechte"jaren.De slechte jaren worden ook wel vermengd met goede jaren, om een stabiel produkt te krijgen.

De gewone champagnes zijn het lekkerste als ze op de markt komen - ze hebben dan 1,5 tot 3 jaar in de kelder liggen rijpen. Als je een champagne eenmaal koopt, kunt hem beter niet langer dan een jaar bewaren. Hij wordt daarna niet slecht, maar verliest wat van zijn frisheid en op de lange duur ook iets van zijn koolzuur, de ‘belletjes'. Bewaar hoe dan ook de champagne koel, donker en liggend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schuin met de hals naar beneden en in het donker en in een kelder met vochtigheidsgraad 60 % en 12 ° celsius zou het kunnen lukken, als het een millesime was en van een gekend huis. Zoniet waarschijnlijk veel bezinksel of geen koolzuurgas meer.