Goede infobron waar helaas niet uit gekopiëerd mag worden:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/14308-probleem-of-stoornis-cafeine-verslaving.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet nog te vermelden dat het volgens hen dus wel verslavend is. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik s,morgens opsta moet ik toch echt eerst koffie hebben anders ben ik geen mens.
En als er geen koffie in huis is,nou dan kun je wel een kop thee nemen maar daar kom ik niet van op gang.
Bij mij is het zeker verslavend vooral s,morgens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja cafiene is verslavend,
veel mensen die veel koffie of cola drinken krijgen ook hoofdpijn als ze een tijdje geen koffie hebben gehad
14 jaar geleden
Ah mag ik even antwoorden uit een eigen ervaring?

Ik had een jaar of zeven terug vaak last van tachycardy ( snelle hartslag) . Mijn huisarts suggereerde dat het drinken van koffie mijn tachycardy ' triggerde'.

Ik , die heel erg van koffie houd , besloot te stoppen met koffie drinken. Eerst een tijdje , maar daarna een terugval en weer koffie drinken. Na de zoveelste tachycardy besloot ik alle koffie te mijden.

Het is een beetje lastig eerst met het hoofd dat een beetje wollig voelt en 's ochtends het gevoel van minder goed wakker worden en dat je met collega's alleen thee of choco kan drinken . Maar het viel na een tijdje echt mee!

Het zit tussen de oren . Als je het niet meer wil en je weet dat het niet goed voor je is , kan je makkelijk stoppen met koffie drinken. En weet wel ik ben een verslavings gevoelig persoon . Met andere verslavings dingen was het veel en veel moeilijker.

Koffie is niet zo heel erg verslavend. Er zijn niet veel mensen die méér en méér koffie gaan drinken ( dat is een eigenschap van verslaving , méér en méér willen drinken. En ook de "sociale " verslaving valt mee. Als je zonder je drankje in de kroeg moet zitten is dat lastig. Voor koffie zijn genoeg alternatieven zodat je gezellig met de ander een "bakkie " kan blijven doen.

Toegevoegd na 15 uur:
Oh ja , sinds drie jaar mag ik weer onbeperkt koffie drinken. En wat heerlijk is dat, vooral cappuccino :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, voor mensen die er gevoelig voor zijn kan cafeine verslavend zijn. Er zijn mensen die tijdens hun werk bakken koffie naar binnen werken. Als ze in het weekend veel minder of geen koffie nuttigen dan krijgen ze hoofdpijn. Dat duidt op een gebrek aan caffeine en een lichamelijke verslaving. Volgens mij kan dit alleen gebeuren bij mensen die meer dan 8 bakken naar binnen werken.
Het feit dat er mensen zijn die zonder een bak koffie smorgens niet op gang komen kan ook duiden op een lichamelijke verslaving maar misschien ook op een geestelijke verslaving. Ik ben er echter van overtuigd dat het een milde vorm van verslaving is, in vergelijking met roken, alcohol en drugs, want je kan, bij een echt gebrek aan koffie, makkelijk afkikken. Als er dus geen koffie te krijgen is. (soms in het buitenland bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk dat het verslavend kan zijn maar niet 4 koppen koffie op een dag... ik denk eerder aan de energie drankjes... als je dat veel drinkt verneem je het wel en je ritme raakt in de knoop en het idee hebben er niet meer zonder te kunnen.... maar goed je moet doen waar je je goed bij voelt... en ondertussen denken aan je gezondheid .. XD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel kort, ja.

Je lichaam wordt afhankelijk van het stofje en gaat reageren als je het niet meer binnenkrijgt. Je krijgt zelfs ook afkick verschijnselen. Denk aan de mensen die doordeweeks veel koffie drinken maar in het weekend hoofdpijn hebben omdat ze het dan niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
makkelijk antwoord

JA

je lichaam gaat aan de stoffen wennen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cafeine is een verslavende alkaloide (organische base)
broertje van cocaine, maar wel een minder agressief broertje en bij juist gebruik zelfs gezond voor de hersenen.
Verslavend of niet, drie koppen koffie per dag wordt als gezond beschouwd (50-100mg cafeine)
Deze hoeveelheid zal echter weinig verslavend zijn, met hogere doses is dat anders, het is slecht voor je en veroorzaakt verslaving.
Mensen die dus liters Cola of energydrink naar binnen
werken brengen zichzelf dus in de problemen en niet zo een beetje ook.
Dus voor cafeine geldt, geniet mar drink met mate.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is cafeïne verslavend als je de richtlijnen van wat verslaving is streng nageleefd. Iemand die dagelijks grote hoeveelheden koffie drinkt kan ontwenningsverschijnselen ondervinden bij het stoppen.