Klopt dit: Hoe meer helder een alcoholische drank is, hoe kleiner de kater?

Men zegt: hoe meer een alcoholische drank lijkt op water, hoe minder de kater.
Dus van wodka krijg je minder een kater dan van een likeur met een bruine kleur... en van witte wijn krijg je minder een kater dan van rode wijn..
Zit hier een kern van waarheid in?
Heeft dit te maken met sulfieten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was maar waar!
Dan was zondag een stuk prettiger verlopen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt bedoeld: minder alcohol niet de helderheid.

Het beste antwoord

Nee, de kleur van de drank heeft er niets mee te maken.
Een kater wordt veroorzaakt door de hoeveelheid alcohol
die je hebt gedronken.
Van 1-2 glazen dieprode zware wijn, zal je over het algemeen net zo weinig kater overhouden dan van 1-2 glazen witte wijn.

De kater ontstaat pas na het drinken van een grote hoeveelheid alcohol en het maakt niet uit hoe helder of lichtgekleurd de drnk in kwestie was.

De kater is niet afkomstig van sulfieten of andere stoffen in de drank, maar de hoofdoorzaak ligt in het feit dat de vochthuishouding van het lichaam verstoord is door de vochtuitdrijvende werking die alcohol op je lichaam heeft.
Dit kan leiden tot uitrdroging, waardoor je je slap voelt en een droge mond krijgt. De afbraakproducten van alcohol kunnen een aantal verschijnselen veroorzaken, zoals hoofdpijn, misselijkheid, braken en buikpijn en al deze verschijnselen vallen onder de noemer;'kater'.

Om een kater te voorkomen wordt dan ook altijd het advies gegeven om na het gebruik van veel alcohol veel water te drinken. Ook is het van belang om voldoende voedsel in je maag te hebben voor je gaat drinken.
Het is dan ook raadzaam om het drinken van alcohol af te wisselen met het drinken van voldoende water om een kater te proberen te voorkomen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Het complete antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal juist.
Kleine opmerking toch:
De toegevoegde sulfieten (in goedkopere wijnen vooral) spelen wel degelijk een rol bij de "katervorming". Het is namelijk zo dat sommige mensen hier overgevoelig voor zijn en die hebben dan dubbele pech.
+
amc
11 jaar geleden
Klopt helemaal wwdiver! Elke wijn bevat sulfiet, maar om het houdbaarder te maken wordt vaak sulfiet toegevoegd. Helaas is de EU norm nog erg hoog en zijn sommige wijnen echt hoofdpijnwijnen. Daarom zal ik ook nooit meer een 'Sauternes' drinken. Geen kater (nooit gehad overigens) maar wél hoofdpijn na deze wijn. Ik kan veel wijn drinken, wordt na 1 flesje misschien lichtelijk aangeschoten, maar krijg er nooit hoofdpijn van. Dat is alleen bij Sauternes wél het geval. Hier zit dus veel sulfiet in. Ik keek te laat op het etiket, doe ik dus nu wel altijd!
Het is nl. verplicht om het aandeel aan te geven.

Andere antwoorden (4)

Naar mijn ervaringen kan ik je vertellen dat het complete onzin is.
Kater heeft te maken met oa hoe goed je er tegen kan, welek voeding je de avond erop hebt gehad enz enz.
Ik heb nooit katers gehad , en ik heb heel wat gedronken in mijn tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van sulfiet krijg je sowieso hoofdpijn. Het heeft meer te maken met de hoeveelheid die je drinkt... Logisch. En.. In hoeverre kun je tegen sterke drank? Ik kan gezellig een fles droge witte wijn leegdrinken zonder hoofdpijn achteraf maar dat doe ik niet met vodka...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men zegt: hoe meer een alcoholische drank lijkt op water, hoe minder de kater....
Hiermee wordt het alcoholgehalte mee bedoeld. Niet de kleur of helderheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in principe geldt: hoe hoger het watergehalte in de drank, hoe kleiner de kans op een kater. Dat heeft met je spijsverteringsmechanismen te maken. Maar het uiterlijk van een drank zegt niets over het watergehalte ... zo zijn er troebele donkergekleurde dranken (denk aan Fanta Light, ca 99% water) die meer water bevatten dan heldere die op water lijken (vodka ca. 60% water)