Is een klein persoon sneller dronken dan een groot persoon ?

klein persoon 150 cm.
groot persoon 220 cm.
bij dezelfde hoeveelheid alcohol.
zijn die verschillen groot ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
11.6K

Het beste antwoord

Wel degelijk

Hoe wordt de hoeveelheid alcohol in je bloed bepaald?
De hoeveelheid alcohol in je bloed is ook wel bekend als BAC; dat staat voor Bloed Alcohol Concentratie. Je BAC hangt af van de hoeveelheid die je hebt gedronken en het tempo waarin je gedronken hebt. Andere belangrijke beïnvloedende factoren hierbij zijn:

Je lengte en gewicht:
Als je klein bent, bereik je eerder een hoog BAC dan iemand die groter is. Dezelfde hoeveelheid alcohol heeft daarom meer effect op een kleiner iemand dan op een groter iemand.

Of je man of vrouw bent:
Vrouwen kunnen niet zoveel drinken als mannen. Dat is biologisch een feit. In het algemeen zijn vrouwen kleiner. Daarnaast hebben ze minder lichaamsvocht en meer lichaamsvet. En alcohol lost minder makkelijk op in vet. Daarom zullen vrouwen meer alcohol in hun bloed hebben als ze hetzelfde hebben gedronken als een man.

Je vochtgehalte:
Als je bent uitgedroogd zal de alcohol een groter effect op je lichaam hebben dan wanneer je dat niet bent. Daarom heeft alcohol in de zomer en na het sporten een groter effect op je lichaam.

Of je wat hebt gegeten:
Als je op een lege maag een glas alcohol drinkt dan wordt dat ongeveer in anderhalf uur opgenomen.
Als je wat te eten in je maag hebt zal dat het proces vertragen en wordt de alcohol langzamer opgenomen, waardoor het je hersenen en de rest van je lichaam langzamer bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lengte is onbelangrijk, gewicht heeft wel invloed....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is afhankelijk van het gewicht, niet juist van de lengte. Om precies te zijn is de verhouding van de hoeveelheid alcohol per hoeveelheid lichaamsvocht in je lichaam. Een vrouw heeft in verhouding tot een man minder lichaamsvocht maar meer vetweefsel, hierdoor worden vrouwen sneller dronken dan mannen.

Veel plezier met het antwoord,
Myron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewicht en hoe vaak je alcohol nutigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is idd afhankelijk van gewicht, dat staat hierboven al, maar ook van andere factoren zoals snelheid van de lever om de alcohol af te breken. Het werkt niet rechtevenredig, dus iemand van 120 kg heeft niet de helft van het promillage van iemand van 60 kg. Ik was op de oktoberfeste met 2 vrienden, 1 van 103 kg en 1 van 70kg, ikzelf ben 87 kg. M'n vrienden bliezen na een aantal liters resp. 1,4 en 1,6 promille. Paulus811 blies een respectabele 3,8 promille, meer dan 2 maal zo hoog dus.
14 jaar geleden
ja een klein persoon is sneller dronken dan een groot persoon.
Een voorbeeld: een verdoofpijl voor een olifant is vele malen groter dan een pijl voor hond. aangezien dat alcohol inderdaad verdooft. Heb je dus voor een groter persoon meer alcohol nodig om dezelfde te bereiken.