Cola light zit bijna geen calorien in, ik geloof iets van 0,3 per 100ml.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Cola zit koolzuur en dat is een zout.
Zouten houden vocht én vet vast. Geen aanrader dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, plus dat er ook nog eens aspartaam in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Paulyn: De resultaten verschillen daarvan per persoon, ik mag bijvoorbeeld best wel wat meer zout hebben. Ik heb een relatief lage bloeddruk en val nog wel eens flauw. In zo'n geval heeft wat extra zout meer voordelen dan nadelen. Maar om terug te komen op de vraag: Ik geef alleen aan waar bijna geen calorien in zitten, verder advies is niet gevraagd en heb ik ook om die reden niet gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt alleen gevraagd om het aantal calorieen door de vraagsteller, niet om wat men goed of slecht of ethisch verantwoord vindt.
Als je met je gewicht worstelt , moet je geen van beide drinken . Ik drink het nooit . Alleen op vakantie naar 'n heel verre plek neem ik 'n cola mee , vanwege de coffeine , voor als ik slaperig zou worden . Mijn beste advies is : weg met die rotzooi . Als je het blijft drinken , kan ik je nu al zeggen dat je NOOIT slank zult blijven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we om te beginnen vaststellen dat gezond niet hetzelfde is als caloriearm. Er bestaat wel zoiets als lege calorieën, bijvoorbeeld de suiker in frisdranken. Light, gezoet met chemicaliën zoals aspartaam, lijkt dus een goed idee. Echter, je houdt er je zoete smaak mee in stand, waardoor je sneller de fout ingaat met wel gesuikerde voedingsmiddelen.

Eigenlijk is een zoete smaak een gebrek aan ontwikkeling bij volwassenen. Kinderen horen langzamerhand andere smaken dan zoet en vet (moedermelk) te leren waarderen, naast de vele geur/smaaknuances van kruiden en specerijen. Instanties als MacDonald houden echter die moedermelksmaak van vet en zoet in stand waardoor het met sommigen nooit wat wordt qua gezonde voedingsgewoonten.

Eigenlijk kun je dus beter heel radicaal alle chemische drankjes als cola helemaal afzweren en water drinken. meer heb je niet nodig. Vind je dat te saai dan is water met koolzuur een iets smakelijker alternatief maar je kunt ook de wereld van de thee gaan ontdekken. Ik heb zelf die saaie, chemisch op smaak gebrachte zakjes nooit wat gevonden met als absolute dieptepunt bosvruchten. Kijk dan liever in een natuurvoedingswinkel naar lekkere kruidenthee maar ook warm water met wat vers muntblad vind ik heerlijk. Is het niet zoet genoeg dan kun je best een drupje honing gebruiken maar je bent dan voor je gezondheid in ieder geval beter bezig dan je te beperken tot chemische frisdrankjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is dus geen antwoord op de vraag, het is wel precies hetzelfde antwoord als op deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/cola-normaal-light-gezonder-afvallen.168922 Kopieren en plakwerk?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betrapt... Bijna hetzelfde, als je me toestaat. Ik zou het liever formuleren als twee vragen met nagenoeg dezelfde tekst beantwoorden. Ik zag ze kort na elkaar. Ik snap je insinuatie 'Kopieren en plakwerk?!' niet. Het is voor de volle 100% mijn eigen, zelf geformuleerde tekst. De strekking van beide vragen ontloopt elkaar nauwelijks omdat ze allebei over gezondheidsaspecten van frisdranken gaan die in 99,99% van de gevallen schitteren door afwezigheid. Maar ik zal mijn antwoord even kort samenvatten: het ene aangemaakte watertje dat voor veel geld in de supermarkt te koop is, is geen haar beter voor je gezondheid dan het andere aangemaakte watertje. Wil je echt weten hoe ik erover denk? Ik vind frisdranken net zoiets als gebakken lucht, pure belazerij. Je neemt ordinair kraanwater, brengt het op smaak met even spotgoedkope ingrediënten als suiker of kunstmatige zoetstof, een chemisch geurtje, een even chemisch kleurtje en precies net zo'n chemisch smaakje et voilá, anderhalve liter gebakken kraanwater voor een veelvoud van de kosten van de grondstoffen. Het ergste zijn die watertjes waar een paar moleculen vitamines aan zijn toegevoegd.
Ivm calorieen kun je het beste cola zero (caffeine free) of light drinken. Zero is 0,3 cal. per 100 ml, de light 0,6. Daarna komt dubbel fris light met 15 cal. en de normale varieert van 28 tot 41 cal. (ligt aan de smaak). Ver daarna pas de normale cola met 180 cal.