Moet je alcoholpercentages optellen als je sterke drank toevoegd? Zie extra uitleg.

Ik heb een fles vodka van 70cl met 37,5% alcohol.
Ik heb een fles sinaansappel-vodka van 70cl met 14,5% alchol.

Als ik nu in de fles sinaansappel-vodka (van 14,5 % alc.) een scheutje (met een bekertje 0,04 l) van die andere vodka fles indoe (37,5%), zit er dan in de fles sinaansappel-vodka in totaal 37+14=51% alcohol?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
3.2K

Antwoorden (4)

Ja optellen, en daarna delen door twee (het gemiddelde berekenen dus. Je zou dan moeten uitkomen op 25,75 vol%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is alleen juist bij exact gelijke hoeveelheden, een druppel sterke drank in een biertje maakt geen 22,5% alcohol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja sorry, ik had wat snel gelezen, ik dacht dat de verhouding 1:1 was.
Nee, zonder meer optellen is niet juist, het gemiddelde van de twee percentages ook niet.
Je moet ook de hoeveelheid die je toevoegt in jouw berekening meenemen.
Als je 0,04 l van 37,5% toevoegt aan 0,7 l van 14,5 % dan zal het alcoholpercentage uitkomen op: {(0,7 x 14,5)+(0,04 x 37,5)} / (0,7 + 0,04) = 15,74 %.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Klopt volledig.
Je moet berekenen hoeveelste deel van het drankje welk alcoholpercentage bevat en dit dan bij elkaar optellen. Je drankje is dus 74 cl. Ongeveer 95% hiervan bevat 37,5% en de overige 5% bevat 14,5%. 0.95 x 37.5 + 0.5 x 14.5 = 36,2. Logisch, want door bijmenging met een lager percentage gaat het alcoholpercentage van het gehele mengsel omlaag en meer dan 100% (jouw idee) kan natuurlijk niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps, drankjes omgedraaid :) Afijn, dan klopt het antwoord hierboven. Mijn berekening is mss wel wat makkelijker te volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, klopt niet. Er zit gewoon 37,5 procent alcohol in.