Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je alcoholpercentages optellen als je sterke drank toevoegd? Zie extra uitleg.

Ik heb een fles vodka van 70cl met 37,5% alcohol.
Ik heb een fles sinaansappel-vodka van 70cl met 14,5% alchol.

Als ik nu in de fles sinaansappel-vodka (van 14,5 % alc.) een scheutje (met een bekertje 0,04 l) van die andere vodka fles indoe (37,5%), zit er dan in de fles sinaansappel-vodka in totaal 37+14=51% alcohol?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ja optellen, en daarna delen door twee (het gemiddelde berekenen dus. Je zou dan moeten uitkomen op 25,75 vol%
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is alleen juist bij exact gelijke hoeveelheden, een druppel sterke drank in een biertje maakt geen 22,5% alcohol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja sorry, ik had wat snel gelezen, ik dacht dat de verhouding 1:1 was.
Nee, zonder meer optellen is niet juist, het gemiddelde van de twee percentages ook niet.
Je moet ook de hoeveelheid die je toevoegt in jouw berekening meenemen.
Als je 0,04 l van 37,5% toevoegt aan 0,7 l van 14,5 % dan zal het alcoholpercentage uitkomen op: {(0,7 x 14,5)+(0,04 x 37,5)} / (0,7 + 0,04) = 15,74 %.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Klopt volledig.
Je moet berekenen hoeveelste deel van het drankje welk alcoholpercentage bevat en dit dan bij elkaar optellen. Je drankje is dus 74 cl. Ongeveer 95% hiervan bevat 37,5% en de overige 5% bevat 14,5%. 0.95 x 37.5 + 0.5 x 14.5 = 36,2. Logisch, want door bijmenging met een lager percentage gaat het alcoholpercentage van het gehele mengsel omlaag en meer dan 100% (jouw idee) kan natuurlijk niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps, drankjes omgedraaid :) Afijn, dan klopt het antwoord hierboven. Mijn berekening is mss wel wat makkelijker te volgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, klopt niet. Er zit gewoon 37,5 procent alcohol in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding