Waarom wordt thee lichter van kleur als ik er citroen in doe? Ik snap dat het een reactie is van het zuur uit de citroen, maar waar reageert het dan m

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.5K

Antwoorden (2)

Citroenzuur is een zwak zuur, een deel zal zijn proton afsplitsen en een deel niet.

Hierdoor krijg je onder andere een buffer tussen citroenzuur en z'n geconjugeerde base, daarnaast hebben heel wat organische storren de eigenschap om te kunnen bufferen (wat overigens ook in thee zit)

tussen deze zuren en basen zullen ongetwijfeld reacties plaatsvinden, welke stoffen dat nou zijn kan ik niet zo vertellen, daarvoor zou je moeten weten welke stoffen er precies in de thee zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zitten twee hoofdcomponenten in thee die de kleur bepalen, maar slechts één is verantwoordelijk voor het veranderen van de kleur bij toevoeging van zuur (d.w.z. protonen)

Flavines zorgen voor een gele achtergrondkleur in thee, maar deze behouden zijn kleur bij wijziging van de pH.

Tannines (net zoals in wijn) zijn polyphenolen die normaal gesproken een bruine kleur geven aan de thee, doordat ze een netto negatieve lading hebben (de alcohol groep verliest zijn proton, en de negatieve lading verspreidt zich over de hele molecuul), en de anionen van tannines kleuren dan bruin.

Een andere groep van polyphenolen in thee, de rubigines, zijn rood-bruin, en zorgen voor 7-20% van het gewicht van droge zwarte thee. De rubigines, net zoals de tannines, kunnen licht ioniseren in water (ze verliezen een proton) en de anionen zijn dan sterk gekleurd.

Er zit dus heel wat kleurstof in thee!

Als je gebruikt licht alkali water om thee te zetten (water uit de kraan heeft een pH van net boven 7), dan is je thee sterk gekleurd.
Als je een zuur toevoegt, zoals de citroenzuur en ascorbinezuur in citroen, dan voeg je een grote hoeveelheid protonen aan de oplossing toe, waardoor de tannines en rubigines niet meer geïoniseerd zijn, en veel lichter van kleur worden.

Dit effect staat bekend in de scheikunde als bathochormatische verschuiving, en wordt gebruikt voor de bepaling van phenolen in oplossingen met behulp van UV licht.

Een ander effect van de toevoeging van citroensap is dat onopgeloste calcium schilfertjes (je ziet ze vaak naar boven komen drijven in je thee) als sneeuw voor de zon verdwijnen: er vormt zich namelijk calciumcitraat, en dit lost prima in water op, waardoor thee met citroen niet alleen lekker smaakt, licht van kleur is, maar ook mooi helder wordt.

Maar ja, ik drink het toch liever puur... (^_^)