Waar komt de wijn oorspronkelijk vandaan?

Wie kan mij vertellen waar de wijn precies vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
3.5K

Het beste antwoord

Al vanaf 5000 jaar v.Chr. drinkt de mens al wijn.
Het is waarschijnlijk een herder geweest, die op de berg Ararat in de Kaukasus, de eerste druiven plukte.
De geiten aten de loten, waardoor er volle druiventrossen konden groeien. De herder perste vervolgens de druiven in een ton. De geperste druiven gingen gisten en zo ontstond er een alcoholistische drank die we wijn noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wijnbouw is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan in het Nabije Oosten, in Mesopotamië of in de Kaukasus. In die laatste regio claimt Georgië het oudste wijnland ter wereld te zijn met een wijnbouwtraditie die 7000 jaar teruggaat! De geschiedenis van wijn is begonnen op het moment waarop men ontdekte dat men de vruchten van een wilde kruipplant tot een roesverwekkende drank kon laten vergisten. Door die wilde plant te veredelen en te geleiden werden de resultaten steeds beter. De wijnbouw begon zich al spoedig te verspreiden over Klein Azië en Griekenland, en, door toedoen van Phoeniciërs en Grieken, langs de kusten van Zwarte en de Middellandse Zee.
Amadea
11 jaar geleden
De meeste wijnen, door ons genoemde rode en witte wijn zijn afkomstig van respectievelijk rode of witte druiven. Zoals in het vorige antwoord kan er eigenlijk van elke vrucht wijn worden gemaakt! Druiven zijn het gemakkelijkste omdat zij al veel natuurlijke suiker bevatten en daarbovenop nog eens een grote sap concentratie hebben. Wijn van sinaasappels is naar het schijnt niet te drinken. Wijn van krieken heeft dan weer wat weg van wijn van druiven. Hoe meer natuurlijke suiker, hoe minder gewone suiker er nog hoeft bij ingedaan te worden. Suiker wordt door de gistingsproces omgezet naar alcohol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maken van rode en witte wijn heeft heel weinig te maken met de kleur van de druiven.
Rode wijn ontstaat door de velletjes van de druiven langer in de most te laten zitten tijdens het gisten, waardoor meer tannines, en voornamelijk anthocyanen in de most terecht komen, die voor de rode kleur zorgen. Ook van witte druiven kan je rode wijn maken.
Als je de velletjes van de geplette druiven in een vroege fase van de most verwijdert, dan krijg je witte wijn.
Rosé krijg je of door rood en wit te mengen, of door de velletjes weg te halen halverwege het proces tussen rood en wit.
Oorspronkelijk waarschijnlijk uit het Nabije Oosten, in Mesopotamië of in de Kaukasus. In die laatste regio claimt Georgië het oudste wijnland ter wereld te zijn met een wijnbouwtraditie die 7000 jaar teruggaat. De geschiedenis van wijn is begonnen op het moment waarop men ontdekte dat men de vruchten van een wilde kruipplant tot een roesverwekkende drank kon laten vergisten. Door die wilde plant te veredelen en te geleiden werden de resultaten steeds beter. De wijnbouw begon zich al spoedig te verspreiden over Klein Azië en Griekenland, en, door toedoen van Phoeniciërs en Grieken, langs de kusten van Zwarte en de Middellandse Zee.
SimonV