Waarom kan ik de glazen flessen van vers fruitsap uit de AH niet inleveren?

Vorig jaar was ik op reis in Amsterdam. De AH verkoopt verse vruchtensappen en smoothies in glazen flessen met een kartonnen bovenstuk met een zegel. Ik had er een stuk of vijf en de dag voor we vertrokken sprong ik binnen bij de AH en ik wou de glazen flessen teruggeven bij een balie (niet de kassierster dus). Die vrouw had helemaal geen idee wat mijn bedoeling was. Ze zei dat ik die maar in de glasbak moest gooien. Ik vroeg haar of ze die flessen niet schoonmaakten en hergebruiken, en blijkbaar niet. Waarom niet?

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt voor de antwoorden!

Blijkbaar is het dus zo dat het glas recyclen goedkoper en milieuvriendelijker is dan het te hergebruiken. Maar waarom zit er dan statiegeld op andere glazen flesjes?

(ik weet niet of het toegelaten is een extra vraag te stellen aan de hand van de antwoorden, dus sorry als ik me hiermee niet aan de regels houd)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
3.1K
Cryofiel
11 jaar geleden
Goeie vraag! Dat vraag ik me nu ook al een hele tijd af!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik breng alleen maat petflessen naar de winkel, glas wegbrengen is wel heel ouderwets.... Ze smelten dat glas gewoon om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terugbrengen - spoelen - vullen Breken - spoelen - smelten - maken - leveren - vullen Is toch tijd- en energieverspilling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha je vergeet nogal wat, het kost enorm veel geld om die flessen te verzamelen in een winkel (vierkante meters kost geld) en te laten ophalen in ELKE winkel apart en dan moet je ze nog eens heel houden en laten SCHOONMAKEN en desinfecteren.... Veel goedkoper is het om een glasbak neer te zetten en te laten ophalen door een grote vrachtwagen waar het in kapot mag.

Het beste antwoord

omdat het apart recyclen van lege flessen en petflessen nauwelijks wat oplevert. Het glas wordt zo en zo al gescheiden bij de afvalverwerking. Zaak voor de levensmiddelenindustrie icm de grote supermarkten het statiegeld zo veel mogelijk te drukken.

Toegevoegd na 1 uur:
op je toevoeging van de vraag: Dat statiegeld zit alleen op flesjes met nostaligische waarde, dus die al eeuwenlang statiegeld hebben. Op nieuwe flesjes kom je dat niet meer tegen.

De fabrikant wil niet dat de trouwe koper zich opeens belazerd voelt omdat die geen statiegeld meer krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan is het toch al gebroken en hebben ze er meer werk aan? En gespoeld moet het toch ook sowieso? Statiegeld is trouwens iets waar je eerst voor betaalt, dus daar maken ze toch geen verlies op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat veel vragen :p
ronron1212
11 jaar geleden
Je hebt er veel werk aan sorteren opslaan en weer vervoeren en spoelen enz. Recyclen hoef je niet schoon te maken en te sorteren niet voorzichtig mee om te gaan. Gewoon de glas oven in en klaar is kees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
luister naar ronron1212: Al het glas wordt gesmolten, dan weet je zeker dat het helemaal schoon is. Het spoelen komt nog uit de tijd dat de melkflessen (bij de deur voor de melkboer) echt weer werden gebruikt, die zijn er al lang niet meer. Tevens schijnt het aantal onechtelijke kinderen met het verdwijnen van de melkflessen ook drastisch gedaald te zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha Freek :D Wordt het afval dan niet gewoon mee gesmolten en belandt het dan niet in de nieuwe fles? Of wordt dat er uit gefilterd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Glas wordt er uit gefilterd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (1)

Omdat er geen statiegeld op zit.
Gooi ze in de glasbak, dat is goed voor het milieu en nog duurzaam ook.