Hoeveel koolzuur zit er in cola?

Ik heb namelijk een beugel en ik mag geen cola, en dus ben ik nieuwsgierig hoeveel er nou in zit!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
6.9K
Amadea
11 jaar geleden
Hoe oud ben jij?

Antwoorden (4)

In 1 liter cola zit ongeveer 5 tot 8 gram aan koolzuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil graag weten hoeveel procent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een lijstje met de hoeveelheid koolzuur die je mag?? En dat staat in procenten?
Amadea
11 jaar geleden
Dat staat niet in de vraag! Dan moet je die aanpassen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten we 8 gram nemen dat is 0,008 liter 0,008:8 x 100%= het percentage (zelf uitrekenen!)
Dat is 5 tot 8 gram koolzuur per liter.
Amadea
11 jaar geleden
De koolzuur hoeveelheid doet hierin niets ter zake.
Vroeger mochten mensen met een beugel geen cola drinken omdat cola de lijm oplostte waarmee de beugelslotjes vastzaten aan je tanden.
Tegenwoordig gebruiken tandartsen betere lijm die niet meer door cola opgelost wordt.
Toch raden de tandartsen cola af bij een beugel.
Cola zit boordevol suiker en het is namelijk een zuur en dit zuur vreet ook in op je tanden.
Om je tanden te beschermen moet je dus heel goed poetsen en dat is nu eenmaal niet mogelijk met een beugel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zit overigens hooguit 8 gram koolzuur in een liter cola, maar dat is dus niet de boosdoener.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Juist. Al zou je al het koolzuur eruit laten lopen, dan nog krijg je van alleen de stof die in cola zit (het zuur) een roestige stuiver weer glanzend nieuw!! (^-^)
Cola is zuurder dan azijn, en wordt zoveel suiker aan toegevoegd zodat je die zuurheid niet meer proeft. Dit veroorzaakt corrosie van je gebit, en als je een beugel draagt, zal die hoogstens niet gaan roesten. maar het vreet je kalk en glazuur weg en dat is niet te fixen. Dan draag je dus voor niks een beugel, want op den duur rotten je tanden uit je mondje.