Wie ververst zijn waterreservoir voordag hij/zij koffie gaat zetten? (senseo bijvoorbeeld)

Iedere keer als ik koffie wil gaan zetten gooi ik eerst het reservoir leeg en doe ik er nieuw water in.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
9.8K

Het beste antwoord

Altijd, daarnaast spoel ik ook nog even één kopje door
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Zelden ... ik drink genoeg koffie om het reservoir in 1-2 dagen leeg te hebben...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Altijd, stilstaand water is niet bevordelijk voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik doe meestal maar een kleine hoeveelheid water in mijn senseo....zo kookt het water sneller en is het water altijd vers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij ons thuis moeten we het waterreservoir van de Senseo wel 3 à 4 keer bijvullen en degene die het laatste beetje water uit het reservoir gebruikt moet deze weer bijvullen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echte koffieleuten dus ;)
Poeh, als ik alle reacties tot nu toe lees, schaam ik me diep. Ik vul mijn senseo reservoir altijd tot de nok aan toe en deze leeg ik nooit voordat ik het gebruik. Volgens mij komt het dus dan weleens voor dat ik het laatste kopje koffie maak van 3 a 4 dagen oud water (!) Is dat echt zo schadelijk? Sorry een vraag op een vraag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat is niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
doordat het water wordt verwarmt zal het minder schadelijk zijn. Echter ook de smaak wordt beter door vers water te gebruiken. Tja of gewoon van de senseo afstappen en Nespresso drinken. Donders , da's lekker zeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het water in het reservoir wordt *niet* gekookt. Het wordt hoogstens een beetje lauw, en dat is juist extra lekker voor ziektekiemen.
Ik doe dat ook, maar ik heb een espresso/cappuccino apparaat. Ik doe dit niet omdat ik twijfel aan de kwaliteit van het water, maar doe dit omdat er anders halverwege een kopje koffie het water op is en de koffie dan niet lekker is. Ik weet op deze manier dat er genoeg water voor de hele dag in zit.
Schoon water dat in een apparaat of schone fles zit, hoeft niet elke dag vervangen te worden. Als je water in een flesje hebt waar je ook uit drinkt, dan moet je het wel vaak vervangen. Dit heeft met de bacteriën uit je mond te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Telkens weer wordt het water opgewarmd tot bijna 100 graden waardoor toch vrijwel alle bacterien gedood worden.? Komt mischien alleen meer kalk in het water door het verwarmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij wordt het water toch echt gekookt voor het door het filter heen gaat, dus het zal zo'n vaart niet lopen met bacterieontwikkeling en dergelijke. Als ze er al in zouden zitten worden die vervolgens toch gedood.

Als het water groen begint te worden zou ik wel overwegen het te vervangen ja ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet iedere keer voordat ik koffie zet. Ik ververs het water in mijn jura dagelijks (iedere morgen zodra ik hem aanzet). Met een volle tank doe ik met gemak een dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jawel, wel schadelijk. Alhoewel je afweermechanisme best wat kan hebben...

Ten eerste, de temperatuur van het water in moet tenminste 74 graden worden om tenminste 98% van de waterbacteriën te vernietigen, maar haalt dat vaak niet. Persoonlijk heb ik met de Senseo de ervaring dat het vanaf het 2e kopje 6 graden warmer is (dus eerste even gewoon zonder koffie doorspoelen).

Ten tweede, stilstaand water (en dan vooral bij een lekkere huistemperatuur van 21 graden) is een -broedplaats- voor waterbacteriën.

Advies: stilstaand water ouder dan 2 uur absoluut verversen!

En aanvullend: 's morgens is het handig de kraan (althans als je water wilt tappen voor consumptie) even 20 seconden te laten doorstromen om dezelfde reden. Bij een 12mm koudwaterpijp (zoals in de meeste keukens) kost dat 4 liter water, dus krap 2 euro per jaar).

Mocht je me niet geloven, laat dan even een monster van 2 uur oud water maken en je schrikt je helemaal te pletter!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn senseo moet ik zo vaak bijvullen, dat dat water na maximaal een halve dag echt nog wel prima is.

En trouwens, zoals ik ook al in een reactie heb geschreven: koffiewater kookt niet, dan wordt de koffie namelijk bitter. En het water in het reservoir wordt überhaupt niet verwarmd. Het idee dat je de bacteriën in water dat lang heeft gestaan 'dood zou koken' omdat het water in het reservoir iedere keer dat je een kop zet aan de kook zou raken, is dus onjuist.

Zeg nou zelf, hoe vaak heb je het water in het reservoir zien koken? Nooit toch? En heb je wel eens het reservoir gevoeld op een moment dat het apparaat opgewarmd en klaar om te zetten is, bijvoorbeeld om het bij te vullen? Brandde je toen je handen? Nee toch?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik laat het er altijd in zitten. Ben er nog nooit ziek van geworden, dus het zal wel meevallen met al die besmettingen. Wel is mijn senseo om de dag leeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik doe het nooit leeg maken. Maar drink veel koffie dus vul ik het ook dagelijks. Maar maak hem nooit vol zodat het water nooit lang staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een vitaliser in huis, waardoor het water wekenlang lekker en schoon blijft, even afhankelijk of het in de buurt staat van negatieve invloeden. Het reservoir van de Senseo vul ik dus pas als 't leeg is.