Wat te drinken bij misselijkheid?

Ik ben al de hele dag extreem misselijk, heb ook al 5 keer overgegeven. Ik heb nog niks gegeten of gedronken (behalve om mijn mond te spoelen) en ik krijg nu toch wel heel erg honger. Ik wil vooral iets drinken, want ik heb ook barstende hoofdpijn. Heb de keuze uit water, limonade, appelsap, melk en thee. Bij wat is de kans dat ik het binnenhoud het grootst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
37.1K

Antwoorden (8)

Als alles er weer uitkomt, houd je niets binnen. Maar je hebt dan het meeste aan iets met suiker, en liefst zout.
Het beste kun je ORS nemen, opgelost in water, maar als je dat niet hebt, kun je nog het beste limonade nemen, als dat tenminste aanmaaklimonade is. Dat bestaat grotendeels uit suikers die snel worden opgenomen, zodat je weer iets meer energie krijgt. En als je bouillon in huis hebt, kun je dat ook proberen.
Maar als het kan, zou ik proberen om iemand even naar de apotheek te sturen om ORS te halen.

Toegevoegd na 42 seconden:
Of naar de drogist, hebben ze ook ORS
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dom dat je niet met kleine slokjes de dag bent doorgekomen. Ik zou beginnen met limonade (dan zit er iig nog wat kcal in), appelsap of thee met suiker.

Als je crackers hebt of simpele koekjes of beschuit: meteen beginnen met eten.

Het geeft niet zo als het er weer uit komt want iets in je maag kan je maag na een poosje ook tot rust brengen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat kunt u er zelf aan doen?

Als u maar één of twee keer heeft overgegeven, kunt u rustig even afwachten. Laat de maag eerst tot rust komen voordat u weer gaat drinken of eten.
Als u meerdere malen moet overgeven, kunt u veel vocht verliezen. Neem dan iedere vijf of tien minuten een slokje water of een lepeltje slappe thee. Daarmee voorkomt u uitdroging. Zodra het wat beter gaat, kunt u geleidelijk aan wat grotere hoeveelheden tegelijk gaan drinken; u hoeft dan ook niet meer elke vijf of tien minuten te drinken.
Als u geen zin heeft in eten is dat niet erg. U hoeft pas weer te gaan eten als u trek krijgt. Eet dan gewoon waar u zin in heeft, het maakt niet uit wat.
Bij vaak overgeven en diarree verliest u niet alleen vocht maar ook zouten. U kunt een speciaal drankje maken om dit verlies aan te vullen en uitdroging tegen te gaan. Dit drankje maakt u met een oplospoeder (ORS-poeder) dat bij de apotheek of drogist te koop is. Neem hiervan elke vijf tot tien minuten een slokje zolang u blijft overgeven. Soms vinden kinderen het eng als ze moeten overgeven. Blijf dan in de buurt en probeer het gerust te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben iets meer van 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. 't Is allemaal goed hoor, maar tegen de tijd dat je het nog maar half doorgelezen hebt hang je alweer boven de wasbak. :-) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keesvi: ik ben de eerste die het met je eens is. Zelf eet ik altijd zoveel mogelijk door bij misselijkheid/overgeven/diarree maar de vraagsteller heeft al veel te lang niet gedronken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, en ik ook, maar vandaar liever geen gezeur en gewoon een glas water naar binnen werken. En daarna nog één, al dan niet na kotsen. De rest volgt dan min of meer vanzelf wel maar het kan geen kwaad om uit te leggen dat dat geen kwaad kan, die rest, in de vorm van wat bouillon, vruchtensap, yoghurt of thee. Ik krijg nog weleens moeders maar soms ook vaders op mijn spreekuur die vertellen dat hun kind niets eet en/of drinkt. In negen van de tien gevallen werkt zo'n dreumes met veel smaak een biscuitje weg dat ik min of meer toevallig min of meer onder handbereik heb. Alles wat zich ergens in de bovenste regionen afspeelt gaat toch wel heel snel tussen de oren zitten, al dan niet van de ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ik ben ook in mijn nog geen 5 mnd hier al regelmatig in botsing gekomen met mensen die maar blijven roepen dat je een geraspte appel met kaneel moet geven bij buikgriep terwijl al zo lang bekend is dat je gewoon moet eten waar je zin in hebt. Mijn man en ik hebben 3x tegelijk een buikgriep gehad door een virus maar ik was altijd veel eerder weer op de been omdat ik door bleef eten, ook al kwam het er weer uit. Ik verzwakte veel minder en mijn maag kwam eerder tot rust. Verder natuurlijk ook steeds slokjes drinken!
Lauwe cocacola kreeg ik ooit van de dokter te horen en t helpt geen light maar echte coca cola
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag omdat de vraagsteller maar 5 soorten drinken in huis heeft.
Je kan beginnen met Thee en dan verder opbouwen net iets makkelijk verteerbaars, Zoals crackers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof er heel erg in, dat je lichaam zelf aangeeft, wat je het beste kunt drinken, nl : waar je trek in hebt...
Ijskoude cola heb ik dan vaak zin in, vooral bij hoofdpijn, maar soms ook pepermuntthee. Of eén van de andere dingen die genoemd worden in de andere antwoorden - als er eentje bijzit waarvan je denkt : daar zou ik trek in hebben, heb je ook alle kans, dat dat binnenblijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
water en thee zonder suiker.Je kan ook een waterijsje nemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je iets zonder suiker nemen? Juist suiker en zout (maar bouillon was niet voorradig) is supergoed!
Gember helpt tegen misselijkheid. Er zijn capsules met gemberwortel, maar je kan ook stukjes gekonfijte of rauwe gember eten, gemberpoeder aan een glas vruchtensap toevoegen of gemberthee maken.
Hier kleine slokjes over de dag verdeeld drinken, anders even langs de huisarts gaan.. beterschap.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoofdpijn krijg je doordat je te weinig gedronken heb, de vaten in je hersenen zijn dan wijder geworden, dit kun je verhelpen door eerst een glas water en vervolgens een kop koffie te drinken.

Eerst je aandacht op je misselijkheid.. dan zal je hoofdpijn ook snel weg zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je misselijk bent en/of braakt kun je in negen van de tien gevallen het beste gewoon water drinken en liefst niet te weinig. Houd je het binnen dan is dat vocht het eerste verdiend om je gezondheid op peil te houden want het wordt al kort na inname door het maagdarmkanaal geresorbeerd. Braak je, dan heb je in ieder geval het maagzuur verdund waardoor je je slokdarm en je gebit beschermt tegen de inwerking van dat zuur. Met een beetje mazzel ga je met water ook nog eens de misselijkheid tegen, alweer door verdunning van wat er dwars zit in je spijsverteringskanaal.