wat is spuitwater?

En vooral waar koop je dit? gewoon in de supermarkt? wat kost het?

Ik heb het nodig om de cocktail Mojito te maken. als ik in plaats van het spuitwater champagne wil gebruiken welke niet te dure champagne is dan geschikt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
46.7K

Het beste antwoord

Spuitwater is soda. Kraanwater met toegevoegde koolzuur om bubbels te krijgen. Dat kan je niet vervangen door champagne, maar wel door Spa rood.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb begrepen dat wanneer je champagne gebruikt in plaats van spuitwater je een mojito royaal krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spuitwater kan je vervangen door champagne. Je krijgt in feite dan natuurlijk een variant op de traditionele Mojito.
Amadea
12 jaar geleden
Daarmee bedoel ik dat wanneer in een recept staat dat je spuitwater moet gebruiken, je dat niet door champagne kan vervangen. Champagne is bubbelwijn, geen bubbelwater. Je krijgt een andere drank dan in het recept staat. Maar die kan natuurlijk best lekker smaken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens hoor, plus was van mij. Het is verstandig om in eerste instantie het recept aan te houden en te proeven, zeker als je een echte mojito wilt maken. Met champagne wordt het lekker, maar ook anders. Een basic mojito met verse munt is ook lekker fris. Met champagne verhoog je het percentage alcohol en wordt het ook een behoorlijk sterke alcoholische drank. Moet je niet teveel van drinken.

Andere antwoorden (3)

spuitwater is water met koolzuur (bubbels), gewoon Spa Rood. Als je champagne wilt gebruiken koop dan de goedkoopste aangezien het toch in een mix gaat (Henkel Trocken 0,25 l.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kost die champagne per liter, ik moet meerdere glazen maken. Bedank voor je snelle reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Henkel Trocken is geen champagne, maar de Duitse variant. Volgens mij zo'n 9 euro per fles. Een Cava (Spaanse variant) van rond de 13 euro kan heel erg goed zijn. Overigens is de Henkel in 2007 nog als beste uit een consumentenbond test gekomen. Volgens mij in een blindtest met champagne nota bene. De Lidl en de Aldi hebben soms ook goede champagnes of varianten in het assortiment. Zou je even binnen kunnen lopen. Goekope bocht proef je toch wel weer terug dus enig advies kan geen kwaad. Maar zoals je ziet met de Henkel hoeft een lage prijs zeker niet te betekenen dat het bocht is.
Spuitwater is gecarboniseerd kraanwater en kan anders smaken dan bijvoorbeeld Spa Rood of ander bronwater, maar dat komt meestal door de hoeveelheid koolzuur die je oplost.

Traditioneel gebruik je spuitwater, rum, limoensap, mint en rietsuiker.

Maar voor een Mojito zou ik gewoon goedkoop koolzuurhoudend water gebruiken. Als je het leuk vindt kan je het zelf maken. Zoek bijvoorbeeld op marktplaats, er zijn zat spuitflessen te koop.

Natuurlijk kan je champagne mojito's maken. De smaak wordt dan anders. Bijgaand een lekker recept en nog veel meer te vinden als je zoekt op "champagne mojito".

In plaats van dure Champagne kan je goedkope nemen, maar ik adviseer je dan om goede Cava gebruiken (Spaanse "champagne") van rond de 12 euro. Rond deze prijs kan je bij de slijter een prima Cava krijgen die niet onder de Franse versie onderdoet. Maar je kunt ook andere mousserende wijn gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om spuitwater te maken, heb je een spuitwatersiphon nodig. Dat is een speciale fles die gevuld wordt met water en waar je een koolzuurpatroon in een speciale houder aan de fles doet. Het water wordt hierdoor onder hoge druk naar buiten gespoten.
De fles is vaak van metaal hoewel ik zelf een glazen fles heb die omwikkeld is met ijzerdraad in een soort netvorm.
Hij wordt afgedekt met een stevig schroefdeksel waaraan een spuitmond, een soort hendel waarmee je het water naar buiten spuit en de houder voor 1 koolzuurbommetje bevestigd zit.
Bij het spuiten ontstaat heel veel koolzuur en als je gelijk drinkt spettert het gewoon in je gezicht. Helaas wordt het al snel minder heftig en daardoor kan je net zo goed een fles Perrier of Spa rood nemen. In smaak verschilt het niet veel met spuitwater.
Zorg wel dat alles goed koud is!!

Je kunt er natuurlijk ook Champagne in doen, maar ik zou dan eerder een droge sekt nemen. Dat is op dezelfde manier gemaakte wijn, mag alleen de naam Champagne niet voeren omdat hij nu eenmaal niet uit de streek Champagne vandaan komt. In prijs is er wel verschil
en alleen om te mixen is het doodzonde. Zelfs een droge prosecco zou kunnen. De smaak moet wel droog zijn vanwege de limoensmaak. Die moet je wel kunnen blijven proeven als je juist vanwege de verfrissende smaak dé Mojito wilt drinken.

Er zijn genoeg variaties op zoals het spuitwater vervangen door cocossiroop of bosbessensiroop. Een bekende variatie is de Mojito Venezolano, waarbij 2 aardbeien met de rietsuiker, limoen en munt worden fijn-gestampt. In plaats van de aardbeien kunnen ook andere soorten zacht fruit gebruikt worden zoals sinaasappel en passievruchten. Door vruchtensiroop erbij te doen, wordt de fruitsmaak wat versterkt. Met champagne of sekt heet het een Mojito Royal. Dit zijn de soorten die ik zelf wel eens maak, maar er zullen talloos variaties op zijn.
Lekker uitproberen.
amc