Hoe maakte men vroeger, toen men dus nog geen daartoe dienende apparaten had, koffie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
11.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Het beste antwoord

Vroeger (voor alle luxe keukenapparatuur) werd koffie gezet op het gasfornuis, Met een filtertrechter op een koffiekan geplaatst.
In de trechter een filterzakje met daarin losse gemalen koffie en werd (of word nog steeds door sommige mensen) er kokend water op gegoten uit een fluitketel.
Zo kun je wel een koffiekan vol zetten om eerdere kopjes koffie ineens uit te schenken.
De koffiekan werd dan warmgehouden op een warmhoudplaatje dat op het gasfornuis ligt en op een laag pitje warm gehouden.

Dit doet mijn oma nog steeds op die manier en de koffie smaakt helemaal niet slecht hoor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je ruikt door deze manier van koffie zetten de heerlijke koffie geur veel sterker door het huis dan met de huidige moderne apparatuu.

Toegevoegd na 2 minuten:
apparatuur natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik weet niet hóe veel vroeger je bedoelt, maar de ouderwetse manier van water koken en op gieten in een kan met een filter erop met koffie erin wordt nog wel gedaan. Volgens sommige ook lekkerder omdat de koffie gezet wordt met kokend water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de middeleeuwen dronken ze waarschijnlijk geen koffie zoals wij dat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een mooie link voor je gevonden met de geschiedenis van koffie en het gebruik.

Kijk er eens op, en volgens mij staat daar het antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geitenhoeder heeft ooit ontdekt dat zijn schapen door van de rode bessen te eten monter bleven. Dit verhaal kwam bij een abt in het klooster terecht. Deze ging experimenteren door water te koken en op de bessen te gooien. Zijn conclusie was dat ze wakker en helder bleven. De abt serveerde dit aan de monniken. En zo is de eerste koffie ontstaan en gezet, vandaaruit zijn ze steeds verder gaan experimenteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de perculator....., bloeb..., bloeb..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de jaren vijftig zette mijn moeder koffie met een "tante Betje" zoals dat stoffen zakje, hangend aan rond ijzerdraad met een soort handvat van gebogen ijzerdraad in de volksmond werd genoemd. Dat "tante Betje" hing zij in de koffiepot, deed er handgemalen koffie in en goot er met de fluitketel gekookt water op. Zij hield het s`winters warm op de kachel en zomer`s op een theelichtje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vergeet nog te vertellen dat "tante Betje" gewoon onder de kraan uitgespoeld werd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd er inderdaad veel koffie gemaakt door kokend water op zelf gemalen bonen te schenken.
Ik herinner mij , in de tijd dat ik Alfa hulp was, en bij een heel oud dametje werkte, zij altijd een klein percolator potje op het vuur had staan rond koffie tijd.
De onderkant draai je er af en daar gaat water in, dan gaat er in een klein zeefje koffie, die wordt dan goed aangedrukt.
Vervolgens draai je daar de bovenkant op en als het water dan kookte kwam er vrij sterke koffie naar boven gepruttelt.
Dan kookte ze melk, die werd dan weer flink opgeklopt voordat die op de sterke koffie ging.
We gingen samen aan tafel zitten met die overheerlijke koffie en een presenteerblaadje met ouderwetse koekjes erbij.
Pure nostalgie voor mij :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor men vroeger koffie kon drinken, moest men eerst bonen branden. Twee of drie pond bonen werden in een aarden pan op het vuur gezet en net zolang geroerd tot ze een gelijkmatige, kastanjebruine kleur kregen. Na het branden werd koffie in een vijzel fijngestampt
Dit was een tijdrovend en zwaar werk. Het maalsel was bovendien erg grof en had daardoor weinig aroma. Soms werd het stampsel daarom gezeefd in een zijden doek, waardoor het fijnste maalsel overbleef. Pas daarna kon men aan het eigenlijke koffiezetten beginnen; er werd kokend water op het maalsel gegoten of de koffie werd simpelweg samen met het water aan de kook gebracht. Een drabbig en bitter bakje dus, maar in betere kringen wel gepresenteerd in een mooie zilveren kraantjeskan.

Vanaf het midden van de achttiende eeuw ging met op verschillende manieren proberen de koffie te filteren.
De Duitse Melitta Bentz-Liebscher. vond in 1908 een simpele en doeltreffende oplossing voor het eeuwenoude 'koffiedrabvraagstuk': een papieren filter in een houdertje van metaal dat op de koffiepot past. In 1967 gebruikte ongeveer 40 procent van de Nederlandse huishoudens deze Melitta snelfiltermethode.

De verbetering aan het koffiezetproces bleef niet beperkt tot de filters. In het begin van de achttiende eeuw werd de aanvoer van koffie regelmatiger en het drinken van koffie raakte steeds verder ingeburgerd in Europa. De behoefte aan een goede maler groeide. In 1709 kwam de eerste handmaler in Nederland op de markt:de zogenaamde schootkoffiemolen met aan de bovenkant een slinger om te malen, aan de onderkant een schuiflade waarin de fijngemalen koffie werd opgevangen. Zo werden steeds meer huisvrouwen verlost van het stampwerk in de vijzels.

In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw kwam de elektrische koffiemolen in huishoudens en de winkel, maar deze zijn niet lang massaal gebruikt, want inde tweede helft van de jaren zestig schakelde de Nederlandse consument massaal over op de voorgemalen, vacuüm verpakte koffie en op het…elektrische koffieapparaat!

Ten slotte hebben de senseo en het espresso-apparaat er voor gezorgd dat veel huishoudens binnen de kotste keren een vers kopje koffie kunnen tappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt nog steeds koffie zetten door kokend water op gemalen bonen te gieten. Koffie rustig terug aan de kook brengen, dan is hij klaar.

Het is helemaal geen drabbig bakje. De meeste drab ligt op de bodem, vaak zit er wat in de tuit. Die kun je er uit krijgen door een half kopje uit te schenken en weer terug in de pot te gooien. Die drab zakt dan alsnog naar de bodem.
Bij het inschenken uiteraard niet wild schudden met de pot en als je onderaan komt is wat extra voorzichtigheid op z'n plaats.
De koffie is ook niet bitter, pas als je koffie (te) lang op het vuur laat staan wordt ie bitter. Dat is altijd zo, maakt niet uit hoe je de koffie zet.
Koffie zó gezet is eerder wat zoeter dan bij andere zetmethodes. Smaakt mij in ieder geval prima, het grootste probleem was het vinden van een pot die op het gas mag en dan heel blijft.