waarom bevriest een fles frisdrank met prik pas als je hem open maakt als je hem met vrieskou uit de schuur haalt?

Als ik nu het zo vriest een fles frisdrank met prik uit de schuur haal is deze nog volledig vloeibaar.
hoe kan het dan dat als ik hem open hij pas dan bevriest?
niet de gehele fles maar wel een groot gedeelte.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
8.7K

Antwoorden (2)

Als je een fles opent,ontsnapt er altijd druk dat is koolzuur.
Frisdrank staat onder druk en omdat het onder druk staat bevriest het ook later.
Op het moment dat de druk weg valt bevriest de frisdrank,als het koud genoeg is kan de fles zelfs barsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prik is opgelost koolzuurgas. En door dit koolzuur bevriest de limonade niet. Op een dichte fles staat druk om ervoor te zorgen dat het koolzuurgas opgelost blijft. Als je de fles opendraait, dan verdwijnt de druk en kan het koolzuur verdampen. Je ziet het koolzuurgas in de vorm van kleine gasbelletje uit de frisdrank ontsnappen. Door te schudden zal de prik sneller gaan verdampen, waardoor de gasbelletjes uit de fles ‘spuiten’ en onderweg ook frisdrank meenemen. En zodra het koolzuurgas grootte deels weg is zal de limonade wel bevriezen.