hoe kan het dat sommige mensen minder goed tegen alcoholische dranken kunnen dan andere?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
4.9K

Antwoorden (4)

1. Zogenaamde alcohol-‘shots ’ -kleine hoeveelheden sterke drank- worden sneller in het bloed opgenomen dan een biertje of een glas wijn.
2. Op een nuchtere maag drinken heeft een grotere invloed op je reflexen dan wanneer je alcohol inneemt bij een maaltijd.
3. Vrouwen en oudere mensen worden sneller dronken dan mannen en jongere mensen.
4. Koolzuurhoudende dranken maken je sneller dronken omdat het gas de maagwand irriteert, wat de alcohol sneller de bloedbaan doet bereiken.
5. De zogenaamde breezers maken je niet sneller dronken ook al lijkt dat wel zo. Dat komt vooral omdat men vaak meer van die zoete drankjes opheeft dan men zelf denkt.
6. Aziaten hebben genetische kenmerken die maken dat ze bij de inname van zeer kleine hoeveelheden alcohol al snel dronken worden en dat ook hun hart dan sneller gaat slaan.
7. Vermoeidheid, stress, ziekte en depressie kunnen de impact van alcohol sterk verhogen.
8. De lever kan niet meer dan één alcoholische consumptie per uur afbreken. Wie dus één uur over een glas wijn doet, zal moeilijk dronken worden. Wanneer meer dan één alcoholische drank per uur wordt ingenomen of wanneer men snel gaat drinken wordt de lever overweldigd. Het exces aan alcohol dat de lever niet kan verwerken bereikt dan snel de bloedstroom en alle organen van het lichaam, het brein inbegrepen. Eens dat is gebeurd kan enkel de tijd die toestand omkeren. Koffie en water drinken of een douche nemen zullen je alerter maken, maar het alcoholgehalte in je lichaam zal daardoor niet verminderen.
9. Eten wanneer je alcohol drinkt is altijd goed omdat je lichaam meer tijd krijgt om de alcohol op te nemen. Een klep in je maag zorgt ervoor dat wanneer je eet, je maag vooraleer ze het voedsel doorstuurt, korte tijd wordt afgesloten om de spijsvertering te bevorderen. Zonder die stop bereikt de alcohol sneller je dunne darm en je lever.
10. Wat je eet is van ondergeschikt belang. Vet vertraagt de doorgang naar de darmen, maar niet veel. Ook wie melk drinkt vóór hij alcohol tot zich neemt, zal daarvan amper het effect zien.

12. De lever van oudere mensen heeft meer tijd odig om de alcohol af te breken dan die van jonge mensen, doch alcoholgebruik zal makkeliker het brein van jonge mensen beschadigen dan dat van oudere mensen. Waarom? Het brein van jonge mensen bevindt zich nog in een ontwikkelingsstadium
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een goed en compleet antwoord. een +
Dat komt omdat alcohol een vergif is en dat moet worden afgebroken in het lichaam.

Hoe goed dat werk hangt van een aantal dingen af:
lichaamsgewicht,
leeftijd,
conditie
Gewenning
Hoe leeg of hoe vol je maag is.

http://www.voedingswaardetabel.nl/watiswat/alcohol/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom kan de een beter tegen alcohol dan de ander?
Waarom de een beter tegen alcohol kan is nog niet zeker. Men weet wel dat het ligt aan wat er in de maag van de persoon zit en wat het lichaamsgewicht van de persoon is. Ook weten we zeker dat mannen beter tegen alcoholhoudende dranken kunnen dan vrouwen.

Alcohol hoeft niet eerst, zoals veel andere stoffen verteerd te worden in de maag. Het komt bijna meteen op de bloedbaan terecht. Alcohol lost bijna meteen op in water. Ons lichaam zit 2/3 vol met vocht dus gebeurt dat vrij snel. Een mager persoon met een lager vocht gemiddelde kan minder goed tegen alcohol omdat het alcohol percentage hoger is dan bij iemand met veel vocht.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.scholieren.com/werkstukken/7311
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijven oefenen, sommige mensen beginnen heel vroeg al met alcohol te drinken, normaal dat die er beter tegen kunnen dan iemand die nooit drinkt.