Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik in mijn zelf gemaakte wijn van de Müller Thurgau druif van die sprankelende smaak en belletjes (koolzuur)?

Maak zelf wijn, voor het derde jaar, de oogst van dit jaar is kwalitatief goed, wijn smaakt niet gek, maar het sprankelende smaak en belletjes ontbreken waar ligt dat aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
678

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dan moet je je wijn laten nagisten. Is altijd wat link want als het niet lukt houdt je een zoete wijn over. Het geheim zit hem erin dat je na de laatste klaring, nog wat suiker (2 theelepeltjes per fles) in de fles doet voordat je hem afsluit. Wel zorgen dat de kurk er niet af kan knallen!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha,is dat wat men ook wel met zoetjes doet vlak voor de botteling?wijn is nu nog niet sprankelend dus dat klopt dan? Smaakt wel goed

Andere antwoorden (2)

De belletjes zitten er niet van nature in, maar worden er achteraf toegevoegd. Mijn bron is wijnvriend Kolb in Kircheim (fantastische wijn voor wijnig)
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijnig? Leuke woordspeling.
je kunt een nagisting op gang brengen met een melkzuurbacterie of met wat extra suiker.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding