mogen kinderen caffeïnevrije koffie?

Mijn kinderen zijn dol op koffie, dus heb ik caffeïnevrije koffie voor ze gehaald. Mijn moeder vindt ze er nog te jong voor (6, 8 en 10). Maar is caffeïnevrije koffie slecht dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
19.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Als het puur de cafeïne zou zijn die slecht zou zijn kan je het ook op hun 3de geven (wel goed blazen). Kinderen kan je ook prima alcohol vrij bier(0%) geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag je kinderen gerust koffie te drinken geven,als het maar niet te veel is per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles moet met mate je kan ze beter gewone koffie uit bonen geven, dan die oplosbende die zich nespresso of senseo laat noemen. hierin kan je ook je gramage aanpassen aan de kids.

Antwoorden (6)

Volgens het amerikaanse voedingscentrum voor kinderen is er geen enkele reden om je zorgen te maken bij matig gebruik van -caffeine vrije- koffie.

http://www.bcm.edu/cnrc/consumer/archives/deca-coffee.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan niks geen kwaad hoor,
als ze het zelf lekker vinden,
gewoon doen kijk je moet ze
niet vol gieten maar een bakkie
op z,n tijd,o.k
Oma,s zijn altijd voorzichtig,
die zijn altijd bang voor de
kleinkinderen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja burgos, waarom zou dat zijn?
Ervaring misschien?
burgos
12 jaar geleden
Ho ik ben ook opa!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had een vriendin en haar kindje dronk absoluut geen melk, totdat ze een paar druppeltjes koffie erin deed.
Dit heeft kindje jaren gedronken, kreeg zo toch haar melk binnen.
Het is nu een schat van een meid en heel goed ontwikkeld hoor, niks mis mee.
Het lijkt mij niet goed om kinderen al te veel cafeïnevrije koffie te geven. Het is namelijk gewone koffie (geroosterde, gemalen koffiebonen), maar chemisch bewerkt. Maar ik heb daar geen duidelijke bronnen voor (en nu geen tijd om te zoeken).

Maar wat ik je vooral mee wil geven is dat er ook nep-koffie van granen bestaat die je in de reform-winkel kan krijgen. Ik gebruik dit tegenwoordig in plaats van 's morgens twee mokken decaf te drinken. Ik vind het erg lekker en het is gewoon gezond spul.

Na enig experimenteren vond ik deze het lekkerst:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is koffie zonder cafeïne niet schadelijk. Je leert alleen je kinderen wel op echt jonge leeftijd (de jongste is 6, da's echt jong hoor) de gewoonte van het koffiedrinken. De kans is dan groot dat ze ook wat makkelijker (bijvoorbeeld bij iemand anders, die geen cafeïnevrije koffie heeft) echte koffie gaan drinken. Daarbij: koffie is ook vrij heftig voor je maag, zeker als je het zwart drinkt. Mensen die hier gevoelig voor zijn, kunnen er behoorlijke maagklachten van krijgen. Kinderen zouden dus in theorie ook meer risico lopen om hier last van te krijgen.

De tip van de oploskoffie vond ik trouwens een hele goede!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan niet echt kwaad, gewoon een flinke scheut melk bijdoen... Echter vanwege alle zuren en dergelijke zal ik wel als vuistregel nemen (en het is bewezen dat dit ook beter is voor je maag, ook voor volwassenen)
Voor 1 kop koffie, 1 kop water, om je vochthuishouding en dergelijke weer in balans te brengen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu zit er in cafeïne vrije koffie nog wel een beetje cafeïne, dus niet in de avond geven, maar overdag een kopje voor de gezelligheid moet kunnen. Zou er wel een wolkje (koffie)melk in doen. Of (opgeklopte) warme melk.