Verteert je eten sneller als je er coca cola bij drinkt?

Coca cola kan vuil oplossen. Kan het dan ook het spijsverteringsproces versnellen of bevorderen?

14 jaar geleden
in: Dranken
8.3K

Het beste antwoord

De eigenschap om vuil op te lossen heeft niets te maken met spijsvertering. Het is wel mogelijk dat cola door andere effecten invloed heeft op de spijsvertering: de suiker is een voedingsmiddel, de kooldioxide zorgt voor gasvorming. Het kan zijn dat de cafeine in cola voor extra darmbewegingen zorgt, zodat het eten er iets sneller wordt getransporteerd.

We kunnen ook geheel van een andere kant een vergelijking gaan maken tussen schoonmaken en spijsverteren. Als je echt kalk wilt verwijderen uit een toiletpot dan is maagzuur een uiterst effectief middel.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik denk allebei. Giet eens een flesje coca cola in de wc, en dan trek de trek de sifon over een uurtje door. Kijk dan is even hoe glanzend het is. Coca cola is gif.!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cola bevat koolzuur en enkele ander stofjes die de eigenschap hebben wat organische verbindingen af te breken. Echter, als je een stukje vlees in cola legt, en na een nacht gaat kijken is het niet duidelijk dat er vlees verdwenen is.

De afbrekende kracht van cola is daarmee veel zwakker dan dat van ons maagzuur, wat in enkele uren een maaltijd tot kleine stukjes af heeft gebroken, klaar om de darmen in te gaan. Cola zal het maagzuur verdunnen en daarmee de afbraak eerder vertragen dan versnellen (Gelukkig wordt vocht snel opgenomen en zal dat effect snel teniet gedaan worden.)

We is het zo dat vocht nodig is voor een goede vertering, en als je meer drinkt bij het eten zal je eten sneller in de darm afdalen. In dat opzicht helpt cola. Maar niet meer dan een glas water zou doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Langzamer, verteringssappen worden verdund... Dus trager... Maar misschien loopt het wel sneller door... Dus sneller...

Het kan allebei zo zijn, want het hangt ook af van wat je er bij eet...

Dus het enige dat ik kan zeggen, is dat ik er in feite niets over kan zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu niet op dit moent is cola echt rotzooi helaas drink ik het zelf ook veel te veel,en word je er alleen maar dikker van maar er is blijkbaar hoop ik heb even gegoogeld voor je en wat blijkt...
Coca-cola en Nestle gaan samen binnenkort een nieuw drankje met de naam Enviga op de Amerikaanse markt lanceren. Hoewel het drankje niet specifiek in de markt wordt gezet als calorieverbrander, is dit wel de bijwerking. Door het te drinken neem je namelijk niet weinig, niet nul, maar negatieve calorieën tot je.

De makers van het drankje zetten het drankje in de markt als een energiedrankje, gemaakt om een gezonde levensstijl te promoten. Volgens tests van de Universiteit van Lausanne in Zwitserland in samenwerking met Coca-Cola, zal het drinken van drie blikjes Enviga per dag ervoor zorgen dat je tussen de 50 en 100 calorieën extra verbrandt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Nou dat is dus de moeite niet waard, 50 tot 100 calorieën. Kan je beter een stukje gaan lopen inplaats van 3 blikjes te drinken; is nog gezonder ook.