Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een 25 flessen wijn geerfd van mijn vader.Bij mijn vader lagen ze in een droge kelder en bij mij liggen ze iets vochtiger. Kan dit kwaad ?

Ik erfde dus een groot aantal flessen wijn ( Bordeaux Grand Cru uit 1981-82). Mijn vader bewaarde ze steeds op 12 graden in een poederdroge kelder. Ik bewaar ze nu in mijn kelder, ook continu 12 graden maar iets vochtiger. De flessen worden wel niet nat maar sommigen verliezen hun etiket...
Kan dit kwaad voor de wijn en wanneer wordt hij best gedronken of mag hij nog wat blijven liggen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
611

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit heb ik op een site gevonden die heel veel informatie geeft. Het belangrijkste heb ik er voor je uitgekopieerd:

Niet elke plek is geschikt voor het bewaren van wijn, belangrijk is dat de ruimte niet te droog en niet te warm is en beslist tochtvrij is, maar wel donker en trillingsvrij.
Luchtvochtigheid.
Uiterst belangrijk is dat de flessen liggend bewaart moeten worden zodat de kurk niet kan uitdrogen. Dit zou tot oxidatie en uiteindelijk verlies van de wijn kunnen leiden. De omgevende lucht mag niet te droog zijn, want de wijn zal dan via de kurk verdampen, wat ook tot oxidatie leidt. De lucht mag tevens ook niet te vochtig zijn, dit in verband met eventuele schimmelvorming. De muffe
geur zal in dat geval snel door de kurk heen dringen. Ook vervelend is de invloed op de etiketten, deze laten namelijk gauw los en u weet niet meer wat voor wijn er in de fles zit. U kunt de luchtvochtigheid beïnvloeden door wat grind of zand op de grond te leggen. Er zijn hiervoor ook speciale vochtwerende muurcoatings in de handel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel jammer dat iemand met een bronzen medaille "bewaart" schrijft i.p.v. bewaard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel jammer dat sommige mensen niet doorhebben dat het hier een gekopieerd (met d) stuk betreft, en niet van mijn hand is, zie bron. Misschien eerst goed lezen?

Andere antwoorden (1)

bij het bewaren van wijn in flessen mag de lucht best vochtig zijn, maar zeker niet de muren. Liever een plasje op de grond dan een natte zandbodem.
Enig vocht in de lucht is juist goed omdat anders de kurken van buitenaf uitdrogen. Een droge kurk lekt wijn of er komt veel zuurstof bij de wijn. Hanteer een luchtvochtigheid van maximaal 80% wanneer u daar invloed op heeft. Een te natte omgeving levert ook natte etiketten op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding