Heeft calcium in melk eigenlijk wel zijn nut voor onze botten?

Ik heb nl. wel eens gehoord dat calcium juist nodig is om melk te verteren, daar melk moeilijk te verteren is vanwege de lactose. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Er zijn steeds meer rapporten waarin te lezen is, dat de calcium uit de melk, vrijwel niet wordt opgenomen door ons lichaam, volgens amerikaanse rapporten, zou melk drinken zelfs kunnen zorgen voor bot ontkalking en mogelijk een mede oorzaak zijn voor darmkanker.
De mens is het enige zoogdier dat doorgaat met melk drinken als het al volwassen is en dan ook nog geen melk van de eigen soort, maar van een dier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Ed (+), en in mijn familie komen erg veel mensen voor die absoluut geen melk drinken (lusten het absoluut niet) en toch voldoende calcium binnenkrijgen uit ander voedsel. Ik denk dat als je lichaam iets nodig heeft kwa voeding, dat het er zelf om vraagt, i.e. dat je er trek in krijgt. Dat geldt natuurlijk niet voor snoep, suikers enz! Mijn lichaam vraagt nooit om melk, al niet meer sinds ik een kleuter was. Bij mij is het probleem dat ik extreem laag vit. D heb (ondanks veel buiten en in het zonnetje), maar daar zijn pilletjes voor :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik dus ook gehoord, en ook dat er mensen zijn, en vooral in Aziatische landen, die melkintolerantie krijgen. Daarom heb ik ook nooit gehoord dat deze mensen massaal botontkalking, etc. krijgen. Het lijkt mij dan ook een fabeltje dat je per se melkproducten moet gebruiken voor de inname van calcium.

Andere antwoorden (1)

Calcium is een zeer belangrijke stof voor de mens, en niet alleen voor de opbouw en het onderhoud van botten en tanden. Calcium speelt een rol bij de werking van zenuwen en spieren, bij de bloedstolling en bij het transport van stoffen in de lichaamscellen.
Een tekort aan calcium kan onder andere leiden tot botontkalking en spierkrampen.

Overigens zit er niet alleen calcium in melk en melkproducten. Ook groenten, noten en peulvruchten bevatten aanzienlijke hoeveelheden calcium.

Toegevoegd na 2 minuten:
De lactose in melk is inderdaad moeilijk oplosbaar, en daardoor moeilijk te verteren. De lactose wordt in het lichaam echter niet afgebroken door calcium, maar door een enzym genaamd lactase.