Als je een gesloten fles cola schudt, gaat er dan prik verloren? (dwz dat de prik in gasvormige toestand boven de vloeistof komt te zitten ipv erin)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6.1K

Het beste antwoord

Er vindt een evenwichtsreactie plaats tussen een aantal stoffen in de cola en het lucht erboven.

Telkens als je de fles opendraait, ontsnapt de lucht (dus ook prik) en zal het evenwicht zich opnieuw moeten herstellen, want er wordt weer nieuwe lucht aangevoerd. Zo gaat er telkens een beetje prik verloren.

Als je de fles schudt, ontstaat er extra gas, dus gaat de prik uit de cola. Maar omdat dit dan niet meer in evenwicht is, zullen de gassen weer "teruggaan" in de cola, waardoor ook de prik terug de cola in gaat.

Dus als je een fles cola schudt, gaat er geen extra prik verloren, zolang je maar lang genoeg wacht, nadat je geschud hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gas (CO2) blijft in evenwicht. Er komt even veel gas in als dat er uit gaat. Als je met de fles gaat
schudden, dan gaat het gas wat onder zit naar boven en neemt de
vloeistof (de cola) mee. Er blijft gewoon even veel gas inzitten. Dus er gaat geen prik verloren. Alleen als je de fles al een keer hebt geopend en dan weer dicht draait.