welke rode wijn kan je gekoeld drinken?

In de zomer is het heerlijk witte wijn en rosé drinken. maar welke rode wijnen zijn ook lekker als ze gekoeld zijn?

Toegevoegd na 41 minuten:
Met alle respect: Sangria is geen rode wijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.2K

Antwoorden (8)

Lambrusco is koud het lekkert, al zal de verwende wijndrinker dat geen wijn vinden. Maar lekker is het wel.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah,, dat werd pas later toegevoegd, zo kan ik het ook psv
Op onderstaande pdf staat alle informatie mbt koelen van rode wijn, met enkele suggesties!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe kan je elke rode wijn gekoeld drinken. Bij de wat jongere fruitigere wijnen is dat wel het lekkerst. je kunt deze koelen rond 16 graden.

De wat stevigere wijnen zijn vaak het lekkerst op 18 graden. Dat betekent dat ze bij 30 graden sowieso gekoeld moeten worden!. Kamertemperatuur betekent namelijk rond de 18 graden, dus onverwarmd en niet de zomertemeratuur.

Bijgaande afbeelding geeft een overzicht (zie ook bron). Deze leverancier geeft ook een klasse 1-10 aan, warbij 10 de hele stevige wijnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm..niet napraten he'? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 uit solidariteit :)
Gekoeld rood is heel lekker en kan heel goed, mits je een paar simpele regels in de gaten houdt. Als je wijn koelt, versterk je het effect van de tannine. (Wie niet weet wat dit effect is, raad ik aan een druivenpit kapot te bijten, dan weet je het.) Bij een gekoelde wijn worden de strakke elementen benadrukt. Dat zijn dus de zuren en daarmee de tannine. En tegelijk neemt het effect van de zoete tonen en het effect van de alcohol en de glycerine af.
Regel 1 luidt daarom: een wijn met veel tannine wijn mag niet te veel gekoeld worden. De wijnen voor in de koelkast zijn bij voorkeur dus van het jonge, fruitige type met niet te prominente tannine.

Ten tweede hangt de temperatuur van de wijn natuurlijk heel erg samen met de omgevingstemperatuur. Een van de grootste misvattingen over de schenktemperatuur van rode wijn is hier een gevolg van. Rode wijn op kamertemperatuur werd als regel ingevoerd toen die kamertemperatuur nog ergens tussen de 16 en 18 graden schommelde. Wijn bij de huidige kamertemperatuur van 21 graden is bijna altijd te warm.

Vandaar regel 2: kamertemperatuur is altijd te warm.

Voor alle rode wijnen geldt dat ze een licht koele sensatie in je mond moeten brengen. De gewenste temperatuur om die sensatie te krijgen hangt nogal af van de omgevingstemperatuur. Bij dertig graden ligt die allicht wat hoger dan bij 12 graden. Bij dertig graden kunt je ook het best wat kouder beginnen, de wijn warmt snel genoeg op naar de perfecte temperatuur. Bij twaalf graden ligt het anders, maar dan heb je vast ook minder behoefte aan verkoeling.

Maar eigenlijk hebben wij het hier niet over koelen tot tussen de 16 en 18 graden maar daaronder: rode wijn tussen de 12 en 14 graden. Koude rode wijn dus. Voor wie naar het Middellandse Zeegebied gaat is dit geen verrassing. In Frankrijk, Spanje en ook Italië is het heel gewoon de Pinot uit de koelkast te drinken.
Er zijn al een flink aantal wijnen die gekoeld gedronken kunnen worden;

*Rioja - trouwens de meeste fruitige jonge wijnen zijn hier geschikt voor.
*Sankt Magdelener Morit 2007
*Loacher wijnen (bioligisch)
*Bardolino (bevat amper tanine) heel fijn voor mensen zoals ik die soms na het drinken van een paar glazen wijn klaarwakker in bed liggen.
*Rosato Il Rogito (lijkt op rosé qua kleur, maar valt onder rood)
en anders heb je natuurlijk nog altijd Eiswijn! (ook errug lekker)

Proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn bramenwijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Merlot kan prima en ken je rode moesel? Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb hier net een rode Floc Gascogne gekocht..ijskoud het lekkerste!