Waarom wordt bier niet ook in 1,5 of 2 literflessen verkocht?

Is het voor als je wat visite oid krijgt niet handiger om het in bv 2 liter flessen te verkopen ipv losse flesjes of blikjes? Want meestal drinken mensen dan toch 2 of 3 biertjes. En om dan meteen een vaatje van 5 liter te kopen doe je ook niet zo snel. Scheelt dan toch ook weer afval als je recycle-flessen hebt ipv blikjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag! Grappig weetje: in Suriname is het wél gebruikelijk om met meerdere mensen een literfles bier (djogo) te delen. In Nederland zijn die flessen ook wel te krijgen in Surinaamse eethuizen en Surinaamse toko's.

Het beste antwoord

Omdat bier zich daar niet voor leent. Het idee van een (opnieuw afsluitbare) fles, is dat je de inhud niet in eén keer op hoeft te drinken. Bier is echter in de regel alleen maar lekker als je het achter elkaar opdrinkt. En dus serveren we in de regel per persoon 'een biertje'; een afgerond geheel, dat in één glas of flesje past.

Stom genoeg is het ook gewoon wat je gewend bent ; ik vraag me af of bier in grote flessen überhaupt verkocht zou worden en voor welke doelgroep dan. Op de een of andere rare manier lijkt het niet bij het imago van bier te passen ; imago's die door de reclame onbewust maar zeer zorgvuldig worden opgebouwd. Een biertje 'past' op een of andere manier niet in een fles met meerdere biertjes. Voor een tapje geldt dat natuurlijk niet ; daar komt het bier per 'biertje' uit het vat en blijft op druk.

Als het je om het milieu / verspilling / vervuiling gaat is inderdaad het blikje bier (of eender welk blikje) een hele slechte keuze. Flesjes echter zijn in de regel statiegeldflesjes, die ettelijke keren achter elkaar gebruikt (kunnen) worden.

Ik herinner met trouwens wel van niet al te lang geleden dat er wel degelijk iets twee- of drieliterachtigs in de handel is geweest met een opzetapparaat erop / bij (beetje zoals een frisdrankmachine) , dat het midden hield tussen een grote fles en een thuistap. Blijkbaar is dat geen groot succes geworden, want ik zie ze nooit meer.

En daarmee schiet me ineens een andere reden te binnen die wellicht ook van invloed is : bier moet echt goed gekoeld worden. Hele grote flessen passen erg lastig in de koelkast, en zou je daar ook steeds in terug moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je met een stel mensen gezellig bier zit te drinken, dan werkt het gewoon niet, om steeds met een fles rond te gaan, en bij te schenken. Zo gaat het met wijn wel, maar wijndrinkers drinken totaal anders dan bierdrinkers.

Het hele idee achter een 0,3 of 0,5 flesje (of een 0,33 blikje) is, dat iedereen zelf zijn tempo bepaalt, en niet hoeft te wachten tot de gastheer/-vrouw bereid is, om bij te schenken.

En de echte bierdrinkers vinden zo'n grote fles maar niks, want zo'n open fles bier verschraalt. Maar natuurlijk scheelt het ook per land. In Engeland zou het mogelijk wel kunnen, want daar houden ze niet zo van schuimkragen. En die enorme 1 of 2 liter pullen, met zo'n handvat, zoals die in Duitsland worden geschonken, daar houden wij hier ook niet zo van. Wij houden hier van een mooi schuimkraagje op het bier, en als we lekker door willen drinken, willen we steeds een nieuw, vers biertje.

Reken er maar op, dat als er vraag zou zijn naar grote flessen bier, ze zeker in de schappen zouden liggen. Bierfabrikanten hebben mensen in dienst, die de hele dag niets anders doen, dan ontdekken wat bierdrinkers willen.

Overigens is het met een vaatje van 5 liter weer anders dan met een grote fles. Ook met een vaatje gaan de gasten lekker hun eigen gang, en als ze zin hebben, tappen ze een vers biertje. Dat is toch heel wat anders dan zo'n grote fles van 2 liter ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je bier dan sneller "kapot"slaat in een grote fles.
In Turkije hebben ze wel 1.5 l flessen bier maar als je er 2 glaasjes uit hebt gedronken is het bier niet lekker meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn regels van de overheid hier, kijk je bijvoorbeeld naar een land aks tjechie dan hebben ze het zelf in pet flessen van 1,5l zoals het merk kozel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je bier in een liter fles zou doen, krijg je dood bier. Wanneer de fles uit de koelkast zou staan en bijv. op tafel, word et snel warm.
En wie wil er nou een koud bier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat uit van een verkeerde aanname.
Misschien dat je het niet in elke supermarkt tegenkomt, maar flessen bier van 1,5 liter worden wel degelijk verkocht.

Even rondkijken bij slijters en Internetwinkels dus. Bekende merken als Duvel en Grolsch hebben 1,5 literflessen bier in hun assortiment zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor alcoholisten nog meer reden om nog meer te drinken. Want als ze zeggen ik heb maar 4 biertjes op dan hebben ze al wel vier en een halve liter op als t anderhalve literflessen zijn

Ze zijn wel moeilijker te verstoppen die grotere flessen, maar daar vinden ze meestal ook wel weer wat op.

Ik heb t met eigen ogen gezien hoe slim ze daarin zijn of sluw is een beter woord.