Wat is het brutowinst percentage op een kop koffie in de Horeca?

Wanneer er een verkoopprijs is van 1,70

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
8.3K

Antwoorden (3)

Je zou een berekening moeten maken. Hoeveel kost een pak koffie. Hoeveel koffie gaat er in de machine, en hoeveel kopjes komen er per pak uit.

Als er bijvoorbeeld 50 kopjes koffie uit 1 pak koffie komen. Het pak koffie kost 2,50 (ik noem maar wat als voorbeeld), dan deel je dus 2,50 door 50 = 0.05 cent per kopje. Dat zijn je werkelijke kosten. Daar moet je nog arbeidskosten/tijd bijrekenen want de persoon die het maakt en naar de klant brengt moet ook betaald worden. Dan moet het kopje ook nog afgewassen worden. Als je zo specifiek te werk zou willen gaan, moet je zo een kostenberekening maken.

Het is dus erg afhankelijk van een hoop verschillende dingen, maar een kopje koffie gaat heden ten dage inderdaad tientallen keren over de kop. En dat wordt alleen maar erger, omdat de koffieprijzen enorm stijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het brutowinstpercentage wordt berekend door de inkoopkosten van een kop koffie af te trekken van de verkoopkosten van een kop koffie en dat te delen door de verkoopkosten.
Ik denk dat een kop koffie aan inkoop hooguit 10 cent kost. Dus het brutowinstpercentage is gelijk aan (170-10)/170 x 100% = 94%.
De nettowinstmarge zal een stuk lager zijn, omdat je daar rekening houdt met allerlei andere kosten zoals transport, personeel, huur, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verkoopprijs - kosten = winstmarge.

als je per dag 1 kop koffie verkoopt van 1,70 dan heb je een enorme verliespost, want op die dag heb je wel je vaste kosten van je huisvesting, van personeel, van energieverbruik, etc.
Dus je moet de kosten weten die je kunt toerekenen aan 1 kopje koffie.
dat is gemakkelijk als het om de kosten gaat van het bereiden van de koffie: dat zal een paar cent zijn.
Maar dan heb je de vaste kosten per dag die je hebt voor je restaurant of cafe, laten we dat voor het gemak eens op 100 euro stellen.
En laten we er van uitgaan dat je alleen maar koffie verkoopt.
En je verkoopt per week 1050 kopjes koffie, in het weekend veel meer dan door de week, maar gemiddeld kom je dan op een 150 per dag.
Je kosten zijn dan:
100/150 = 66 cent voor de vaste lasten
10 cent voor het maken van de koffie
30 cent voor het serveren van de koffie
dan zijn de totale kosten 106 cent, de winst is dan:
170-106 = 64 cent.

(dit zijn alleen voorbeeldbedragen).

Toegevoegd na 2 minuten:
oh, het winstpercentage is dan 37,6%
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De meeste consumenten vergeten wat de bediening, de plek en de vaste lasten+belasting kost.. Vaak lijkt een horeca bedrijf dan per definitie een goudmijn, maar dit soms ook echt niet zo..