Op welke temperatuur moet je whisky drinken?

En hoe lang kun je de whisky nog drinken na opening van de fles?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
13.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog drinken. Uit het met whisky gevulde glas of whisky uit de geopende fles?

Antwoorden (6)

Dat is heel erg smaakafhankelijk.
De een vindt het op kamertemperatuur het lekkerst en de ander liever ijskoud met een klontje ijs erbij.

Na openen kun je het zeker nog een jaar goed houden. Wel donker en in een kast bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen drinken whisky op kamertemperatuur, maar je kunt het het ook "on the rocks" (dus met ijs) drinken. Dat is gewoon een kwestie van smaak.

Toegevoegd na 3 minuten:
Flessen die geopend zijn, worden eigenlijk niet slecht en zijn vrijwel onbeperkt houdbaar.
Wel geldt zowel voor geopende als ongeopende flessen: niet in de zon, rechtopstaand, kurk vochtig houden.
13 jaar geleden
Gekoelde whisky laat minder van z'n geur en smaak los. Dus wordt het door liefhebbers vaak als een doodzonde gezien om bijvoorbeeld ijsklontjes toe te voegen. Duidelijk.

Vaak wordt dan ook gezegd dat whisky op kamertemperatuur gedronken moet worden. Het begrip "kamertemperatuur" laat m.i. trouwens nog wel wat schommelingen toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kamertempratuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede whiskey heeft heel veel smaken, en deze komen pas echt vrij op kamertemperatuur. Denk aan de smaak van hooi en de smaak van gras in combinatie met caramel en brood. Smaken die je moet leren waarderen.
Whiskey is ontzettend lang houdbaar, vanwege het hoge alcoholpercentage. Zelfs een geopende fles gaat na jaren nog niet achteruit qua smaak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De smaken van whisky komen het beste los als hij niet koud wordt gedronken.. Maar als je hem liever met ijs drinkt, ieder zijn smaak…
Als de fles eenmaal geopend is kan hij, mits goed afgesloten nog jarenlang bewaard worden. Als hij niet goed afgesloten is zal de alcohol verdampen en gaat daardoor de kwaliteit erg achteruit. Bewaar hem het liefst in het donker.
Zorg bij sterke drank dat deze NOOIT in aanraking komt met de kurk. De drank gaat dan onherroepelijk naar kurk smaken en is daardoor ongenietbaar. Dus, nooit de fles op zijn kant, maar altijd rechtop bewaren!