Hoe blijven de bubbels in de champagne?

Als je er een zilveren lepel in hangt in plaats van een kurk. Wat doet die lepel dan met de bubbels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1K

Het beste antwoord

Aan het lepeltje kun je voelen of de champagne nog koud is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat de helft van de hals van de fles dicht is, als er een lepeltje in zit, blijft de koolzuur er langer in zitten!
En dit werkt echt, zelf met school geprobeert!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in het glas bedoelt, denk ik dat de bubbels er makkelijker uitgaan.

De bubbels willen zijn opgelost CO2 dat er onder druk niet uit kan en zodra de druk eraf gaat wil de overdruk aan gas eruit. De bubbels hebben wel een "trigger"nodig om zich te vormen

In een iets andere vorm kun je dat zien met water. Als je water aan de kook brengt in een hele gladde pan, komt er bijna geen kook terwijl het uiteindelijk wel 100 graden is. Zet je er dan een lepel in, gaat het in één keer heel hard koken, dit heet kookvertraging.

In de chemie voeg je daarom soms speciale korrels toe aan een kolf als je iets wilt koken om te voorkomen dat een hele kolf door de nauwe hals eruit kookt (zoals bij een champagne fles als je hem eerst schudt en dan openmaakt)

De lepel kan hier dienen als oppervlak waarop zich de bubbels vormen.

Toegevoegd na 2 minuten:
nog wat achtergrond info