Zijn alle rode wijnen gezond?

Rode wijn schijnt gezond te zijn maar geldt dit alleen voor de duurdere soorten of geldt het voor alle rode wijnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2K

Het beste antwoord

Alle rode wijn, ongeachte of het een duurdere of wt goedkopere wijn is.

****Rode wijn en gezondheid
In wijn zitten stoffen die de weerstand van het menselijk lichaam ondersteunen, waardoor je weerbaarder wordt tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid. Vooral rode wijn, waarin de stof tannine uit de schillen en pitten van nature aanwezig is, heeft hierin een ondersteunende functie.

De in de wijn aanwezige alcohol heeft een bloedverdunnende werking waardoor een betere doorbloeding van alle organen (ook hersenen en geslachtsorganen), zorgdraagt voor een betere stofwisseling wat op haar beurt zorgt voor lichamelijk en psychisch welzijn.

Uitgangspunt in dit opzicht is; alles met mate. Een hoge alcoholconsumptie zal het zenuwstelsel verzwakken, wat alle positieve aspecten totaal in het negatieve zal doen omslaan.
•Twee of meer glazen rode wijn per dag kunnen een flinke hoeveelheid loopneuzen besparen. Wie twee of meer glazen rode wijn per dag drinkt, zou volgens onderzoekers van de Harvard School of Public Health bijna de helft minder verkoudheden te verduren krijgen.
•Collega-wetenschappers van de American Geriatrics Association toonden aan dat wijn ons in zekere mate beschermt tegen de oogaandoening macula degeneratie.
•Rode wijn verhoogt de goede cholesterol (HDL) en beschermt tegen hart- en vaatziekten. Rode wijn is bovendien rijk aan antioxidanten. Deze antioxidanten kunnen de oxidatie van LDL-cholesterol afremmen. Kies daarvoor wel voor de juiste druiven: Cabernet Sauvignon, Pinot Noir of Merlot.
•Wijn als medicijn tegen Alzheimer: Aan twee verschillende Amerikaanse onderzoeksinstituten werden bewijzen gevonden dat de antioxidant resveratrol de ophoping van eiwitten in de hersenen tegen gaat en zo de kans op Alzheimer kan verminderen.
•Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van rode wijn de kans op longkanker bij rokers en ex-rokers verkleint. Rokers die minstens één glas per dag drinken, hebben zestig procent minder kans om longkanker te krijgen dan mensen die nooit rode wijn drinken. Bij witte wijn is effect niet aanwezig.
•Polyphenolen, of plantaardige chemicaliën, zijn in relatief hoge niveau’s terug te vinden in rode wijn. Polyfenolen worden verondersteld om de niveaus van gas-stikstofmonoxide te stimuleren in het bloed. Die maken de bloedvaten wijder****.

http://www.preventievegezondheidszorg.com/wijn.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken een wijn boer in Hongarije,en die drinkt de hele dag wat wijn.
Maar wel zelf gemaakt en goede kwaliteit.
Is 60 jaar en heeft de conditie van een paard.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geldt zelfs voor druivensap...

Andere antwoorden (2)

Amerikaanse wetenschappers hebben hier studie naar verricht en zij ontdekten dat matige drinkers ( 2 glazen wijn p.d.) over het algemeen een langere leven hebben dan geheelonthouders en zware drinkers.
Naast de vele mineralen en vitamine die in de wijn zitten, zijn er nog meerdere effecten die de gezondheid positief beïnvloeden.
Tijdens het drinken van een glas wijn zal de ademhaling verdiepen, tegelijkertijd wordt de bloedsomloop in het hele lichaam gestimuleerd. Volgens hen bevat rode wijn een stof die de levensduur van de cellen verlengd.
Het gaat om resveratrol, een stof die onder meer in pinda's en druiven te vinden is.
De wijnen uit Chili, Australië en Argentinië zouden vanwege de extremere weersomstandigheden deze stof
meer bevatten dan de wijnen uit onder meer Frankrijk.
Algemeen wordt aangenomen dat rode wijn geneeskrachtige eigenschappen heeft, vooral vanwege de tannine die erin zit.
Deze verwijdt de aders en slagaders en vermindert op die manier hartziektes.

Het geldt dus vooral voor de rode wijnen uit Chili, Australië
en Argentinië vanwege hun gehalte aan 'reservatrol' dat zij het meest bevatten.
Maar andere wijnen zijn ook goed om matig te drinken, want teveel is nooit goed. Zij bevatten in elk geval tannine wat weer goed is tegen hart/vaatziektes.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn collega,,ja die al 67 jaar drinkt elke avond 2 glaasjes rode wijn.
Al wel 10 jaar.
Nooit ziek,en zijn verstand lijdt er ook niet onder,want we lossen samen elke dag een cryptogram op.
En hij is beter dan ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nog een +1
In de rode wijn zit een stof resveratrol en dit schijnt heel goed voor je te zijn.
De resveratrol wordt gewonnen uit de schillen en pitten van blauwe druiven.