Waarom wordt jus d'orange vaak bij het ontbijt geserveerd en geen andere fruitdranken?

Is dat een traditie of bevat het de meeste vitaminen?

13 jaar geleden
in: Dranken
9.2K

Het beste antwoord

Het bevat veel vitamine C en is daarom heel gezond. En er zit in sinaasappels een stofje waar je wakker van wordt. Daarom is het af te raden om 's avonds (laat) een sinaasappel te eten of het sap ervan te drinken.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je ook welk stofje dat is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's interessant, van dat stofje! +1
Amadea
13 jaar geleden
Na lang zoeken concludeer ik dat het de geur ervan moet zijn. Die zorgt ervoor dat je hersens serotonine aanmaken.

Andere antwoorden (5)

Het kan gedronken worden bij iedere maaltijd, maar ik denk dat het vooral 's morgens gedronken wordt als gezonde start van de dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan nergens terugvinden waarom het vaak bij het ontbijt wordt gedronken. Het is overigens wel de beste maaltijd om sinaasappelsap te drinken, aangezien vitamine C de opname van plantaardig ijzer zoals appelstroop bevordert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het traditie, omdat sinaasappels altijd vrij voordelig verkrijgbaar zijn/waren.
Andere fruitsappen zijn helemaal niet zo oud volgens mij - ja, appelsap, maar daar zitten dan weer niet de vezels in die van sinaasappelsap juist iets waardevols maken.

(Ik herinner me nog dat in de jaren zeventig alleen bij feestjes Dubbeldrank werd gehaald, perzik-sinaasappel, dat was echte luxe. Nu heeft elke supermarkt een heel koelvak verse fruitsappen in alle varianten, naast de lang houdbare sappen die ook in veel meer varianten verkrijgbaar zijn.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Appels uit de vruchtenpers hebben anders ook veel vezels hoor! Maar ook sinaasappelsap uit een pak heeft niet zoveel vezels dan zelf uitgeperste .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreselijk, ik heb die mierzoete dubbeldrab nooit lekker gevonden... Zo gezond is vruchtensap trouwens ook weer niet, want boordevol suiker, zelfs als er niets is toegevoegd.
Het heeft een frisse smaak die bij vele andere smaken past.
Het is snel gemaakt, je hoeft er niet voor te schillen en verder schoon te maken.
Het is relatief goedkoop, omdat 1 perssinaasappel best veel sap geeft.

Het is niet alleen vanwege de vitamines, want als het erop aan komt heeft een kiwi meer vitamines. Een kiwi geeft echter weinig sap en je hebt er meer voor nodig.
Om appel- en perensap te maken, heb je meer tijd nodig en het ziet er troebeler uit. Sinaasappelsap is altijd mooi van kleur en er zijn maar weinig mensen die het niet lusten. Daarom wordt volgens mij altijd sinaasappelsap gegeven, zelfs internationaal!
amc
13 jaar geleden
Het is vooral een traditie die door veel mensen gewaardeerd wordt. En de smaak is heerlijk fris!

Als het echt om de vitamines zou gaan, dan hadden we er kiwisap bij moeten serveren, en om de vitamine C nog extra op te nemen doe je nog wat stroop op de boterham.
Zelf vindt ik de iets bittere smaak van jus erg lekker met het bittere van koffie samengaan.